KORIDOR DEPU – PROJEK ABU NAWAS

chempaka menulis :

depu.jpg

Apakah perlunya gambar Nik Aziz di letakkan sebesar-besar papan tanda ini? Adakah ia untuk menyatakan mengenai projek tersebut atau berkempen bagi menghadapi pilihanraya?

Zaman kanak-kanak dahulu, pernah kita didengarkan kisah Abu Nawas agar dijadikan iktibar supaya tidak menganggap bahawa orang lain lebih bodoh daripada kita.

Mengimbau kembali cerita Abu Nawas, seorang yang yang kaya, mempunyai harta yang banyak dan merasakan dirinya amat bijak berbanding orang lain. Abu Nawas dikatakan mempunyai harta sehingga tidak dapat tidur malam kerana bimbangkan hartanya dicuri orang. Maka, suatu hari Abu Nawas telah menggali lubang dan menanam kesemua wangnya dan konon-kononnya bagi memperbodohkan orang ramai, Abu Nawas meletakkan papan tanda “DI SINI TIADA WANG”. Tapi akhirnya kesemua wang tersebut dicuri kerana tindakannya yang bodoh dan menarik minat pencuri yang seolah-olah memberitahu bahawa disitu terdapatnya wang.

Kerajaan Pas Kelantan juga cuba menjadi seperti Abu Nawas. Cuba menanam kepercayaan orang ramai daripada apa yang ada kepada tiada dan apa yang tiada kepada ada.

Pas juga menggunakan papan tanda sebagaimana Abu Nawas. Papan tanda besar yang diletakkan di lokasi-lokasi strategik, yang mudah dilihat oleh rakyat dan orang ramai yang datang ke Kelantan. Papan tanda yang mempunyai gambar besar Nik Aziz, dipenuhi dengan gambar anak-anak pokok gaharu dan gambar kecil DYMM Raja Perempuan Kelantan sedang menyampaikan anak pokok kepada seseorang berserta tulisan besar “KELANTAN KORIDOR DEPU”.

Begitu besar cita-cita Nik Aziz untuk menjadikan Kelantan sebagai sebuah koridor pohon-pohon depu atau gaharu.

Murni cita-cita sedemikian kerana ia boleh dijadikan sumber rezeki kepada rakyat Kelantan. Malah ia juga boleh menjadikan Kelantan sebagai negeri pengeluar utama bahan pewangi. Tetapi untuk menjayakannya, memerlukan usaha keras dan peruntukan kewangan yang besar.

Namun, pembentangan belanjawan 2008 pada sidang dewan negeri yang lepas benar-benar akan mengecewakan rakyat yang dipengaruhi dengan papan tanda Kelantan Koridor Depu tersebut.

Belanjawan yang pertama kali diberi nama “BELANJAWAN RAKYAT” setelah 17 tahun memerintah juga jelas membuktikan bahawa inilah tahun pertama kerajaan Pas Kelantan menyediakan belanjawan untuk rakyat. Maka, tahun-tahun sebelum ini pula kerajaan Pas Kelantan menyediakan belanjawan untuk siapa? Wakil-wakil rakyat dan exco Pas serta kroni-kroninya?

Belanjawan tersebut hanya boleh dijadikan halwa telinga, sedap didengar tetapi tidak langsung memberi manfaat kepada rakyat. Ia sekadar untuk menanam harapan kosong.

Jika salah tulisan penulis, fikir dan persoalkan kenapa tiada peruntukan langsung untuk menjayakan projek gergasi kerajaan negeri Kelantan yang ingin menjadikan Kelantan sebagai pengeluar utama pohon depu?

Kalau inilah yang dikatakan projek kerajaan Pas Kelantan yang akan menyaingi projek koridor kerajaan Pusat seperti Koridor Ekonomi Wilayah Timur (ECER), maka ia hanyalah sekadar mimpi Mat Jenin atau projek Abu Nawas.

Sebuah projek yang dihebohkan akan memberi sumber ekonomi terbesar di Kelantan melalui papan tanda gergasi di merata tempat, rupa-rupanya hanyalah tin kosong yang biasa dilakukan oleh pemimpin kerajaan Pas Kelantan!

Advertisements

86 Respons so far »

  1. 1

    Hasbullah b. Hassan said,

    Saya amat dukacita di atas niat jahat sdr terhadap projek depu di negeri KELANTAN yang diasaskan oleh Tuan Guru Nik Aziz b. Nik Mat. Sdr bukan marah sangat dgn projek, tapi kamu benci PAS yg telah berjaya mengeluarkan idea yg bernas yg dgn bantuan ALLAH TA’ALA walaupun pd mulanya bunyi janggal.Contohnya Tok Guru beri cuti 2 hari utk kakitangan Kerajaan dan kerajaan pusatpun buat demikian kemudian.Utk makluman sdr, orang Kelantan lebih bijak dan kreatif dari orang di negeri lain.
    Projek depu mendatangkan pendapatan yg lumayan kpd rakyat Kelantan sehingga rakyat Terengganu ikut secara senyap2 krn takut orang tahu dan takut malu krn meniru idea orang Kelantan. Semoga ALLAH TA’ALA mengampun fitnah kamu itu.Harap sdr insaf dan jangan mengata orang lain dgn niat yang jahat. Orang yg berniat jahat adalah sdr kpd syaitan.Cukup kamu membuat dosa krn satu hari kamu akan tiba di liang lahat juga.

  2. 2

    Kayu Buruk said,

    Kawe sebenarnya raso pelik…..tapi biar betul nak tanam pokok depu…..pokok ni belana kokna kawase kawe…..besa2 pulok tu(dkt 2 meeluk)…..tapi hasil TARAK…………kayu dio nak buak ‘gok aye’ pun takleh….pohu sangat…..buak kayu papan apik/sekat ore mati buleh la….usoh ko nok ko ’emas buruk'(kayu garu la tu)…..Kawe dok main bendo ni awal tahun 80an lagi (ikut Tok)…..

    Kayu gaharu/aloeswood/agarwood/oud memang mahal tapi….susah nak mendapatkannya….bukannya satu pokok buleh jual semua….nak dapat 1 kilo yang gred B keatas dlm satu pokok pun susah….Sapa2 nak anak depu mari la ambik dale kebun ambo…tak cekak doh nok tebas…..Saudara Hasbullah b. Hassan sebenarnya banyak lagi yg perlu dipelajari tentang DEPU ni…….tanam buleh tanam…..suntik buleh suntik…..tapi hok jong guna depu ni golongan arab & timur tengah tak nok barang ni (dia org siap gigit/mamah kayu tu for testing)…..Mutu dan harga jauh lebih rendah dr yg asli……Benda ni business sampingan kawe…..kawe tahu la……

    Kalu projek tanam/suntik ni buleh berjaya ….dah kayo lamo KAWE dan puak2 vietnam, kemboja, loas dan siam….Puak2 ni la yg membuat kajian 7….8 thn lepas dgn bantuan U of minesolta US………Kawe gi sendiri doh tengok ladang diorg di vietnam & kemboja……
    Pahtu so lagi kalu projek ni molek……bakpo ramai warga siam dan kemboja hok kena rigak dale huute dok cari kayu garu…..sbbnya kerana projek ni….. kisah Abu Nawas serupa la jugak ngan kisah Mat Jenin……Koya kuak……..Super Double A 1kg – RM15k above……sedap dengar tapi…dok keliling dale bukit 8000 ekar blum tentu buleh jumpo…

  3. 3

    Pepijat said,

    Ambo tertarik dengan kata2 Kayu Buruk. Ambopun ada niaga teras kayu gaharu (Depu) Ambo dan kumpulan yang pakar gi cari teras depu di hutan Dabong dan Gua Musang dalam tahun 1980an. Betul satu pokok, kita perlukan terasnya saja … tidak banyak dan susah nak cari. Kami dapat 2 – 3 kilo teras dan dijual kpd orang Siam RM 250.00 sekilo.Adalah baik jika kita boleh tanam di satu tempat. Ambo tidak caya Kayu Buruk kata tempat dia bersempah dgn pokok kayu depu.Mungkin dia tak kenalpun pokok depu. Kalu betul dia ada banyak, tolong beritahu kak ambo dimana. Ambo dan kawe2 nak gi ambit.Sekarang geng2 ambo telahpun pakat tanam depu seluas 12 ekar.Kita tenguk nanti.

  4. 4

    Kayu Buruk said,

    Demo (pepijat) tak tahu banyak lagi….bab2 pohon depu ni……
    sapa kata kito ambik terasnya….kalu buke demo…org nak kan
    resinnya (getah) yg di keluarkan sebagai antibodi pd pohon yg
    sakit dan tak cukup makanan….resin td akan mengeras bersama2
    kayu ditempat yg resinnya keluar (sebab tu sesetengahnya keras
    mcm kayu teras)……bukannya semua TERAS awang oiii….

    ……Kalu teras….satu pohon tebang kayo lamo doh kawe….Tidak
    semua teras akan jd gaharu….kayu gred B pun dah cecah RM800
    keatas…..gred D kayu ore buak minyak below RM100 sekilo…
    tak ke kayu TERAS hok jadi gaharu pun demo jual RM250 sekilo….
    Demo jual kawe la…..Kawe bayar RM800 keatas sekilo (nok tengok
    dulu…yo ko kayu garu hok demo maksudkan)….

    Demo kato….kawe tak kenal pohon depu…..demo mari sekitar
    papan tanda KORIDOR DEPU di simpang 4 jambatan Tendong…
    Kampung Kawe Jln Kg Dewan Beta ke kg Lundang Paku ke
    Kg Kedai Piah terus terus ke pam kemubu….Kawasan2 ni ada
    banyak pohon2 depu dok dale kebun2 duku….Anak2 pohon depu
    ado banyak…..Pohon2 hok besar ado skit2 jah doh…Sbb habih
    keno tebang ko Ore2 hok supo demo hok terpengaruh dengan
    Papan tanda KORIDOR DEPU……hok nok cari kayu TERAS
    depu…….tapi hasilnya skit…TARAK….sbb sini bukan tempatnya,
    untuk dapat gaharu….untuk dapat DEPU boleh…..walaupun
    pokok/pohonnya SAMA…(dapat 2 – 3 kilo teras sepohon-jual
    RM250 sekilo “katonya”)……
    Apa benda berniaga macam ni…..minyak chain saw brape????
    Upah angkat btg hok doh kerat brape???…berat tu kayu basah…
    Nok takee lg…….
    Hasil cuci untung brape demo dapat?????????? Ko cari buak
    kebajikan jah….Demo kijo ngan kawe la..
    cari kayu garu……GI CARI…..PAHTU JUAL KAWE…..JANGAN JUAL
    KO PUAK SIAM…..PUNOH BARANG…….Puak dio cair bubuh timah
    pukat dale suruh berat…….Payah kawe nok jual…..
    Arab pandai doh la ni dia ado pengesan logam….Kawe tak kecek
    saja…..kalu takdok pengalaman………….

  5. 5

    kayu depu said,

    kkalu lagu tuh ambo nok kelih etek ahh demo oyak kato RM250 jah jual ko ore siam. ko guano “Kayu Buruk” hehe kito pakat2 gi beli ngan demo nih ahh kayo tuh pasal muroh jah bleh ahh pakai keto besar buat rumoh besar tok gitu..

    kawe ore ngaji jugok pah ko melbourne nuh jauh nyo tapi kawe raso lah skat kawe ngaji nih kayu depu meme mahal cumo keno rajin dan sabar pasal nok bulih ko dio tuo dan ado teras buke supo buah mutan wehh ;p

  6. 6

    manikurai said,

    siannya kawe tengok demo semua yang TERTIPU ….. anok depu tu ore siam yang buat jual ko puak kelate… dok beli la banyak2 sebab nok cepat kayo……., dulu pun kawe ado cerito lepas PAS merintah kelate… ramai la dok beli anok pokok STANG… 10 tahun boleh jual serupo balak… 17 tahun doh tak tau kemano…. yang untung oreng yang buat anok depu….. grenti buat duit….

    koya tapa ilmu

  7. 7

    manikurai said,

    KORIDOR DEPU TU SEBENARNYA ……..KORIDOR TIPU…..

  8. 8

    Mat Pahang... said,

    la ni ada orang nak buat projek tanam gaharu pakai teknologi jepun… suntik.. pas 6 tahun boleh hasil… rm15k sepokok… ada sesiapa ada maklumat?

  9. 9

    izali said,

    adeh, balloh pasal pokok depu….dok leh pekdoh. kalo kawe baik tane pokok sawit…sawit mahal loni. sawit tane 3 tahun doh tubik hasil, pahtu, bleh jual 3 minggu sekali….2 bulan 3 kali tuai, biasa seekar – 1 tan atau kurang, rega semasa loni setan RM700 doh sbb nok piliharaya. pah PRU mungkin turun kot RM500 setan….

    tadok ko, tanoh sawit klatey hok nok jual…buleh 4 ekar takpo doh, alik selangor dlm 40k seekar…mahal gilo.

    gano2 pong kawe ucap semoga berjaya projek depu, dok sajo dok leh pitih gok…at least kito usaha, insya Allah rezeki tuhey bagi….

  10. 10

    manikurai said,

    TANAM LAH GETAH KO KELAPA SAWIT KO…. YANG DAH TERJAMIN BULEH PITIH ,……………………. DOK TANAM DEPU TIPU TU….. YANG BELUM TENTU HASILNYA….., BUDGET UNTUK PEMBANGUNAN TANAMAN DEPU PUN TAKDOK…. AGENSI HOK NOK SEBAR ILMU DEPU PUN TOK TAU DIMANA…. TAK PAYAH NOK TIPU RAKYAT LAH

  11. 11

    Anak Pepijat said,

    Pelik bin ajaib. gapa saja ore PAS buat, ore supa demo ni kato tipu… karano demo ni jenis “ore cerdik tak leh tupang, bodoh tak leh ajar”.Hidup demo tak berkat kalu hati demo tu busuk,deki… tuduh ore tipu. YAB TOK GURU Nik Aziz niat ikhlas nak tolong rakyat Kelate. Sepatutnya kita sama2 doa dgn Tok Guru agar projek spt ni berjaya.. kito boleh tupang!!Mungkin hak anti-PAS/ore Kelate supa demo ni bukan ore kelate jati, boleh jadi baka
    mamak.Ginilah..Demo ore cerdik pah ke melbourne…cuba demo jawab selepas .buka i/net cari Berita Harian (x maksud ‘klik’) >x Berita Harian Online>CARIAN LAMAN (taip) rahsia depu x cari >(dibawah Google, taip ) ‘rahsia depu’ x Web x search> x Pertanian : Kelantan Mempelopri ………fikir cara logik, ore boleh duit doh, demo dok nak tuduh ore lain tipu kerana tak suka kak PAS. oRE SUPA DEMO HATI KERAS SUPA BATU.ambo nak tolong royat jah …kalu nak buat…pakat buat.

  12. 12

    Pepijat said,

    Demo ()Kayu Buruk) tak reti… nak kawe jadi kuli demo nak jual RM 250.00 teras kayu gaharu se kilo. Kawe royak tu TAHUN 1980an..zaman tok kong tonggek… Che awang Kayu Buruk weh!! Gi cari naik jip, bele2 buru, cari akar kayu. Dulu 250.00 tu sama dgn RM 800.00 la nii. Jual kat ore siam krn dia sanggup beli krn ore kito tak tau nak jual dimana. Tapi la nii harga kayu depu mengikut Pejabat Pertanian Terengganu ialah RM 15,000 hingga 20,000.00 SEKILO !!!(BERITA HARIAN). Huh tak caya tu, telopong mulut demo tu terkejut. tutup mulut tu dulu ….Gila la ambo nak jual kat demo RM 800.00 sekilo la nii.Ambo tak bodoh. Demo niat nak tipu kawe…. harga hak royat tu harga ore pertanian royak ke rakyat…. harga ore kerajaan… cuba buka internet supo Anak Pepijat kata….bior masuk otak sikit, biar celek sikit ore dok kato. Nak kecek tu bior ada bukti…. jgn belepong3x supa gende kosong…jah

  13. 13

    manikurai said,

    kesiannya anok pijat…..tanam depu dalam laman web…..cuba royat ko ambo gok…. dimana ladang depu yang boleh dikatakan koridor? contohnya berapa hektar doh dok tanam…KALU 10 BATANG bukan koridor tu….. berapa ore rakyat kelantan buleh tumpang makan gaji situ?…yang boleh menyakinkan ambo nok cayo hok demo dok gege tu….. agensi kerajaan kelantan mano hok buat latihan untuk sebar ilmu ko rakyat tanam depu sampai keluar hasil.?…. agensi mana kerajaan kelate buat nok pasarkan depu ni bila rakyat nok jual?……. kalu tak dok gapo satu….. MACAM MANA BUAT BILLBORD BESAR2 KATA …KELANTAN KORIDOR DEPU….., BOOLA DOK KOYA NYA.

    heeheh… jangen marah le….. MEMANG TIPU TU……

  14. 14

    Pepijat said,

    Betul hak ambo kata tu, manikurai dok paka otak tokong tomggek zaman dulu. Demo salah sore “ore cerdik tak leh tupang, bodoh tak leh ajar” ore jenis otak keras supa batu. Bukan tane dlm internet. Ambo royak baca keratan Akhbar Berita Harian haerga depu, cara menanam depu, proses dan lain2 yg diakui oleh Jabatan Pertanian Terengganu dlm internet buka gak internet hok ambo suruh buka pah tengok bukti, jange marah tak tetu kalu. kita pakat nak cari make. Kalu kita nak cari make sore, tak payahlah ambo bawa tu bik hal depu ni.Apa salahnya pakat bahagi rezeki hak TUHAN bui. Jange ropak, curi, nipu sudahla, cari rezeki hok halal… Tak guna bina MASJID banyak2, tapi guna duit haram. Ambo tak se tanggung dosa. Biar ambo tak kaya pun, asal diberkati ALLAH. Agar ALLAH berkati ikhtiar ini supa nasihat Tok Guru. Buke suruh demo ikut kawe, tapi beritahu pd rakyat Kelate bahawa projek depu ini boleh buat asal ke rajin. Kalu pandai kecek saja, kalu malas kerja buat gapa pun tak jadi.pun tak jadi. Kalu tak se ikut kita pun tak pa. Demo jange kate koksay, lemah semangat ore hak nak.Hehheh… jange murih deh manikurai …kah..kah..kah…..

  15. 15

    Pepijat said,

    tEerima kasih Abe MAT P[AHANG krn minat nak maklumat pokok depu. Abe Mat ni ore fikiran terbuka nak tahu, lepas dia tahu dia akan fikir nak buat ko dok….. ni baru gentleman. Ni tak se tenguk hok kita royak, … terus kondem slalu. Abe Mat hubungi En. Mohd. Eadhi Chu b. Abdullah (Pen. Pengarah , Jabatan Perlindungan Hutan Terengganu) dan YBhg Dato’ Mamat Ghazalee b. Abd. Rahman. Semoga Abe Mat berjaya. Insyaalah atau buka internet yg anak pepijat berikan.

  16. 16

    Anak Kelate said,

    Ambo anak Kelate Jati hok slalu pantau hal2 kepentingan utk kepentingan anak2 Kelate jati.Puak Ambo tak masuk alik PAS atau UMNO. Kita nak KEBENARAN bukan hok puta belit kenyataan.Tapi ambo nampak tuduhan cempaka tu berat. Ambo percaya dia tu kuat UMNO dlm tulisan dia tu. Biar ambo nak betul sikit, lepas tu, rakyat kelate fikir cara waras. Cempaka ada niat tak molek bila dio kato babpo Kerajaan PAS baru buat PERBELANJAAN RAKYAT selepas 17 tahun rentah NEGERI KELANTAN. Hak ambo & rakyat Kelate hok duduk di Kelate tau bahawa semasa Kerajaan BN merintah Kelate dulu, banyak tinggal hutang dan duit penbendaraan sifar. Bila Kerajaan PAS ambit alih Kelate,Kerajaan PAS sesak nafas bila kena bayar hutang berjuta2. Mereka kena kerja keras utk membasuh ‘TAHIT’ hok ore UMNO tinggal.Kerajaan PAS tak pecah rahsia ni takut nguduh(buka pekong) kat ore
    UMNO tapi rakyat hok perihatin tahu….. Ambo tabik pd Tok Guru YAB Nik Aziz Nik Mat krn dia nasihat biarlah manusia ni ada kelemahan… ada buat
    silap.. tak po la… krn dio ore Kelate jugak… kalu jahat dio ore UMNO Kelatejugak, jahat jugaklah kito ore PAS Kelate… pasal semua anak Kelate iaitu pd pandangan ore luar. Tapi la ni, bila hutang Kerajaan selesai dan beres baru LEGA sikit, Sebab itu Kerajaan PAS susah, rakyat kelatepun rasa susah sikit. Kita hidup secara ala kadar krn TUHAN MAHA PENGASIH dan MAHA MENGETAHUI. Walaupun begitu, rakyat Kelate hidup tak susah krn keberkatanNYA.Hak susahnya ore hak TAMAK dan busuk hati. Bila bertahun-tahun melangsaikan hutang dan beres, baru Kerajaan bentang PERBELANJAAN RAKYAT dgn ikhtiar utk membantu rakyat Kelate tanpa menyalahkan Kerajaan UMNO dulu.Tapi slalu terima tohmahan dr ore UMNO.Tapi TUHAN MAHA ADIL…

    Cempaka menyentuh mengenai kenapa Kerajaan PAS tak buat Projek GERGASI jika nak tolong rakyat.

  17. 17

    Anak Kelate said,

    Ambo anak Kelate Jati hok slalu pantau hal2 kepentingan utk kepentingan anak2 Kelate jati.Puak Ambo tak masuk alik PAS atau UMNO. Kita nak KEBENARAN bukan hok puta belit kenyataan.Tapi ambo nampak tuduhan cempaka tu berat. Ambo percaya dia tu kuat UMNO dlm tulisan dia tu. Biar ambo nak betul sikit, lepas tu, rakyat kelate fikir cara waras. Cempaka ada niat tak molek bila dio kato babpo Kerajaan PAS baru buat PERBELANJAAN RAKYAT selepas 17 tahun rentah NEGERI KELANTAN. Hak ambo & rakyat Kelate hok duduk di Kelate tau bahawa semasa Kerajaan BN merintah Kelate dulu, banyak tinggal hutang dan duit penbendaraan sifar. Bila Kerajaan PAS ambit alih Kelate,Kerajaan PAS sesak nafas bila kena bayar hutang berjuta2. Mereka kena kerja keras utk membasuh ‘TAHIT’ hok ore UMNO tinggal.Kerajaan PAS tak pecah rahsia ni takut nguduh(buka pekong) kat ore
    UMNO tapi rakyat hok perihatin tahu….. Ambo tabik pd Tok Guru YAB Nik
    Aziz Nik Mat krn dia nasihat biarlah manusia ni ada kelemahan… ada buat
    silap.. tak po la… krn dio ore Kelate jugak… kalu jahat dio ore UMNO Kelatejugak, jahat jugaklah kito ore PAS Kelate… pasal semua anak Kelate iaitu pd pandangan ore luar. Tapi la ni, bila hutang Kerajaan selesai dan beres baru LEGA sikit, Sebab itu Kerajaan PAS susah, rakyat kelatepun rasa susah sikit. Kita hidup secara ala kadar krn TUHAN MAHA PENGASIH dan MAHA MENGETAHUI. Walaupun begitu, rakyat Kelate hidup tak susah krn keberkatanNYA.Hak susahnya ore hak TAMAK dan busuk hati. Bila bertahun-tahun melangsaikan hutang dan beres, baru Kerajaan bentang PERBELANJAAN RAKYAT dgn ikhtiar utk membantu rakyat Kelate tanpa menyalahkan Kerajaan UMNO dulu.Tapi slalu terima tohmahan dr ore UMNO.Tapi TUHAN MAHA ADIL…

    Cempaka menyentuh mengenai kenapa Kerajaan PAS tak buat Projek GERGASI jika nak tolong rakyat. Cuba demo mikir semua cukai jalan di kelate, hasil cukai pendapatan ore kerja di kelate,lesen niaga kena bayar kat PENDAFTAR SYARIKAT, CUKAI BARANG DI KELATE DAN LAIN2 di Kelate semuanya masuk ke Kerajaan PUSAT(UMNO). Kalu nak cukai banyak, naik cukai lagi … nyanyo kok ore kampong. Kerajaan boleh sikit2, duit baru lepas hutang…. ngapo nak buat, kena ukur badan sendiri..jange angkoh sangat… yg kita benar2 nak ialah KEBERKATAN ALLAH TA’ALA. Duit kita nak, berkatpun nak. Setahu kito, bila ada projek GERGASI hak dibuat Projek Kerajaan Pusat, ore UMNO ko ho kaya rayo. Ore UMNO hok kayo bertanbah kayo, hok miskin bertambah miskin…..Ni la Projek GERGASI … rakyat makan hok sisa2/sapah ore BESAR UMNO….. Kalu Kerajaan Kelate mintak bui sikit2, kalu bui berbillion2 tu mesti Projek dibuat oleh ore UMNO atau KRONInya…..sepatutnya serah duit tu utk Kerajaan Kelantan uruskan baru betul. Kerajan Kelantan terima hanya jutaan ke bawah.

  18. 18

    manikurai said,

    anok kelate …..
    Anok jati kelate patut juga pantau….. tok wakil atau bakal colon PAS yang bertanding dikelate ni….. berapa kerat anok jati kelate…., tak dok ko anok jati kelate hok hebat….. bagus…..hok sesuai nak wakili rakyat kelate sampai gi impot orang luar……, kawe rasa amat terkilan dengan puak ni…… tujuan gapo…..apo kelebihan hok demo tu ado….dok mari sumbat bertanding dikelantan belako….. negeri sendiri tok laku ko…

    kalu anok jati kelate… buleh bui sebab….

    pada kawe gak puak kelate…. ni takdok batu…. biarkan orang luar mari tanding disini…. kalau berani bertandinglah dinegeri sendiri…

    kate tak dok lek mana2… tapi akhirnya kutuk UMNO gak…… kan itu cakap tak serupa bikin….. Pelik juga kerajaan PAS di kelate ni… nok buat projek ko rakyat ….alasan tak cukup duit…. yang hairan bin ajaibnya parti PAS banyak duit…. kerajaan PAS tak cukup duit sampai belanjauan pun defisit…….Bangunan PAS di setiap daerah lebih cantik dan besar melebihi Pejabat Daerah…. fungsi nya untuk ahli PAS je.. Pejabat Daerah khidmat untuk semua rakyat ciput je….., Bangunan PAS di semua Daerah lebih cantik daripada Masjid….. hehehehe ini bukan tomahan tapi buleh dilihat dengan mata… nak gambar pun buleh.. , DUIT DARI MANA TU….. TAK KAN dari AHLI DIKAMPUNG MAIN KUTU …. JIMAT SAMAH SERIAL ….UNTUK BERI SUMBANGAN PADA PARTI….

    Kalau tak mampu nak buat sesuatu….. BERIKAN PADA YANG MAMPU… JOM RAMAI… 2008 KITA TUKAR KERAJAAN pas KEPADA KERAJAAN UMNO…..,

    pemimpin PAS lah yang amalkan kroni ni sebenarnya… kalau di kelate ni…, contohnya di Machang ambo dengar Puak PAS ambil harta atau aset Majlis Daerah , seperti bangunan dijualkan kepada individu…(kroni dio la)…. tanah majlis daerah buat bangunan kamudian jualkan….yang dapat kroni dia jugak? rakyat hok tak kroni ni saja ja…..,

    sepatutnya buat bangunan sewakan pada orang ramai … majlis dapat samah serial untuk buat pembangunan untuk rakyat……

  19. 19

    Tok Janggut said,

    Saya bersetuju 100% dgn kata-kata Anak Kelate, cuma selama ini saya malas nak layan cakap2 politik UMNO yg mengutuk kerajaan negeri di bawah pimpinan YB Menteri Besar Datuk Hj. Nik Ab. Aziz. Hanya rakyat sejati kelantan yg berilmu dan yang takut pada azab Allah sahaja tahu kebenaran dan hakikat sebenar keadaan negeri kelantan. Tak payah nak buat bangunan tinggi2, replika sana-sini, jgn lebihkan syiar islam, tapi kita harus tingkatkan Syariat Islam agar hidup kita selamat dunia dan akhirat, wallahua’lam.

  20. 20

    Tok Janggut said,

    Saya cuma nak mintak sapa2 yg anti sangat pada projek Koridor Depu ni.. cuba lah dapatkan khabar2 (yg sahih) dari Pahang, ada anak kelantan jual 30 ekar ladang Depu di Pahang pada syarikat Jepun dgn harga RM26 juta… Lepas tu baru lah decide nak buat getah ke.. sawit ke.. atau Depu… Tepuk dada tanya iman..Satu lagi, cuba bukak balik buku sejarah, org Eropah dah lama dtg ke Tanah Melayu ni, ambil hasil Depu kita…Akhir kata, sebagai manusia yg diberi akal oleh Allah, kita gunakanlah ia sebaik2nya dan jangan nanti kita menyesal dalam seksaan-Nya nanti. Wallahua’lam.

  21. 21

    PBK said,

    Assalamualaikum semua,

    Saya nak perkenalkan diri sebagai PBK (persatuan bini kelete), saya bukanlah fanatik pada mana2 pihak tapi sebagai org luar saya telah 9 tahun merasai keberkatan ekonomi apabila berada di kampung mertua…MEMANG di kelantan tiada projek MEGA tapi bawa duit RM50 kenyang betul bila dibelanja utk makanan….cuba bayak duit tu belanja tempat lain….tak cukup brother…so kira berkatlah tu…JANGAN LAH DOK PELEKEH PROJEK TUAN GURU…Saya berkelulusan Agric so saya tahulah potensi dan kajian saintifik utk mengeluarkan produk gaharu tu….kepada sapa2 yang rasa projek tu TIPU tolong banyak-banyakkan baca maklumat dalam Journal…..sekian wasalam

  22. 22

    manikurai said,

    Tuan PBK ……..takyah nak citer bawa RM50 dah kenyang kat kelate ni.. banyak tu RM 50….RM 10 pun dah kenyang belilah kat mana2 di Malaysia ni usah nak kate klate ni barang mahal …serupa je….. Nama je kelulusan Agric apa kajian saintifik yang tuan jumpa tentang pokok tu?…..

    Yang saya persoalkan….
    1) Apakah ada di kelate ni Agensi yang bertanggungjawab menyebarkan ilmu tentang nak tanam pokok tu sehingga keluarkan hasil….. saya pun nak belajar secara PRAKTIKALNYA…. bukan teori dari buku.
    2) Ada ke kepakaran tentang pokok tu……? kalau ada siapa ….war-warkan lah saya pun nak rujuk cari ilmu.
    3) Apakah bentuk program yang kerajaaan kelate buat untuk perbesarkan benda ni sehingga boleh dislogankan sebagai koridor….. #*&^…….. saya pun nak sertai.

    CUKUPLAH TU

  23. 23

    Tok Misai said,

    Terima kasih Anak Kelate krn tlh mencelikkan mata kita semua. Selama ini kita hanya mendengar kutukan dr ore UMNO krn bukan dia tak faham tapi dia tak se faham. Semakin ore UMNO kutuk ore PAS ko ho dpt pahala. TUHAN akan memberkati ore hak kena kutuk….. tapi ore kena kutuk tdk perlu berdendam …. cuma serah kpd ALLAH TA’ALA. Tkasih juga kpd Tok Janggut yg celikhati dan PBK yg cerahhati….. ramai ore dr negeri lain suka duduk di Kelate…. Gaji RM 400.00 sebulanpun boleh hidup di Kelate… tempat makan boleh pilih,,,ada RM 3.00 boleh kenyang, ada 5.00 boleh makan lebih kenyang,, ada RM 10.00 boleh makan habis kenyang …. nak tempat mahal lagipun ada. Kalu ada RM 50.00 boleh makan sekeluarga …. itilah duduk di Kelate. Kalu gaji RM 2,000.00 sebulan tak cukup jika nak hidup di KLumpur, PPinang, Johor dan lain2 tempat …. itu keunikan Kelate!!! Kami bersyukur di atas keberkatan ALLAH TA’ALA.Kpd sDR Tok Janggut dan sDR PBK TAK USAH LAYAN Manikurai krn dia sudah dirasuk…..spt Pepijat kata , ” Cerdik tak boleh tumpang, bodoh tak boleh diajar “.Kali ni kita tak mau terlibat dgn ore hok KURANG faham KUASA ALLAH TA’ALA….

  24. 24

    manikurai said,

    itu lah sikap orang *$# ….. bila tak leh jawab secara rasional pertanyaan tentang sesuatu perkara, jalan yang diambil ialah kutuk orang…. tak berubah2 perangai…… patutnya hok kurang faham macam saya difahamkan secara rasional…..

    patut le ore kelantan senangnya dibutai ………., kerana ada penyokong fanatik mcm u all lah…., NAMPAKNYA BANYAK KAWASAN PARLIMEN PAS AKAN DIWAKILI OLEH ORANG LUAR BUKAN ANAK TEMPATAN….kenapa ini berlaku?

    Orang2 bijak pandai tolong jelaskan……,

    1. Dah habis ke orang yang tinggi pengajian agama nya boleh jadi calon?
    2. Yang masuk pula…. bila lihat kelulusan agama tak de pun…. apa dah jadi?
    3. apa nak jadi dengan rakyat kelate…. makanan murah RM 5 pun dah kenyang…. pendapatan rendah RM 400 pun bleh idup… ramai orang luar datang…. hehehe sampai rebut nak jadi calon… sebab tempat sendiri makan mahal….heheh… kempunan anak jati kelate…. nak berkhidmat kepada rakyat sendiri pun x bleh.

    akhir kata ” SELAMAT DATANG KEPADA POLI…TIKUS IMPORT UNTUK BERTANDING DI KELATE ”

    “SELAMAT BERI LALUAN KEPADA PAS JATI KELATE …KEMPUNAN SOKMO LA KITE ”

    KACA DI HUJUNG DUNIA NAMPAK….. INTAN DIDEPAN MATA DIABAIKAN. NASIB……. NASIB

  25. 25

    Kayu Buruk said,

    Demo (Pepijat, anok dio & suku sakat Jat2 sekeluarga)….kawe pahe doh….kawe tak terkejut skit abuk pon……ambo biaso dok jual dale rego tu……cumo skali setahun pun susoh nak buleh sekilo hok gred tu? ko guano?

    Demo baca pos kawe no.2 (Mat Pahang)………Kawe buat doh (pilot test)…..ada 4 pokok tak tebang lagi……2 kat kg kawe….2 lg kat tanah bukit aloh ko jeli/dabong…….Kawe ambik bahan tu dale RM4 ribu lebih…buleh suntik ke dale…..20 pokok…..Kawe doh KENO doh……Ado gaharu…hok ditanah aloh ko bukit….tapi skit sangat…lapisan sajo…mcm kulit kacang cabut “dipanggil teras tebu” luar nampok cantik….dale putih….Ore tak pandai nilai akan keno tipu kalu kayu jenis ni…..tak hapuh nok jual…..dan bergred rendah C/D…..sekati pun tak berapo nok buleh sepohon….sbb dio terbentuk dekat lokasi hok kito suntik dan pangkal2 dahan hok sakit (lubang sarang semut)….rego ubat pun tak balik modal…doh rego dio lingkungan RM15 – RM200 jah sekilo hok gred ni…bilo dah tebang 16 pohon yang dah matang…..Tunggu 5-10 tahun lagi baru nok tebang habis…..kalu ada hasil byk syukur……kalu keno tebang ko ore mapuh….

    Pakat2 try la teknologi yang baru diperkenalkan ni……teknologi KISIK KULIT….???
    Pahtu pepijat ngan anok dio nok dok mano????

  26. 26

    Kayu Buruk said,

    MARI LA MARI…… PERGI MENGUNDI……
    JANGAN LUPA KEWAJIPAN PADA NEGARA……

    MARI LA MARI……..DOK TANAM DEPU……
    JANGAN LUPA KEWAJIPAN PADA NEGERI…..

    Selamat Mengundi………….demo (pepijat) nok pangkoh [X] manikurai ko….Anak Kelate ???????

  27. 27

    Pepijat said,

    Bagus laa tu …. demo (Kayu Buruk) ada banyak pengalaman…. payah nak cari ore supa demo ….sepatutnya kalu demo bijak doh jadi ore kaya …. tapi heran, demo napak tak jaya sokmo. Ambo rasa ada hok tak kena. Biasanya TUHAN tolong kalu demo tu bertaqwa kpd TUHAN….asalkan jangan tamak dan suka nipu… TUHAN tak zalim bila titik peluh kita sendiri keluar dan perlu bersabar…..dan GUNA AKAL hok TUHAN bui, kalu kita pandai saja kurang jadi, kita mesti cari hok ore reti lagi(PAKAR). … krn demo ada lagi pokok depu, biar kawe tlg royat…. demo gi cari Pen. Pengarah Jabatan Perlindungan Hutan Terengganu, En. Radhi Chu b. Abdullah. Dia boleh tolong ajar, kenal jenis2 gred hok boleh jual dgn harga yg sebenar.
    TKASIH KRN PERINGAT KAWE GI NGUNDI…Demo tanya kawe nak pakoh(X) sapa, bila MENGUNDI…. kawe, Anak Pepijat dan keluarga JAT2 nak pakoh hok Kerajaan hok LEBIH ISLAM krn ambo tak mau subahat dan terlibat dgn Kerajaan hok KURANG ISLAM ….Puak2 ambo nak selamat Dunia dan AKHIRAT …….. Lepas tu, serah TUHAN…….

  28. 28

    manikurai said,

    MARILAH MARI KITA MENGUNDI
    LUPAKAN LAH CALON YANG DI IMPORT…..

    MARILAH MARI KITA MENGUNDI
    LUPAKAN PARTI YANG BIARKAN MASJID USANG

    MARILAH MARI KITA MENGUNDI
    LUPAKAN PARTI YANG BUAT PEJABAT PARTI YANG BESAR2

    MARILAH MARI KITA MENGUNDI
    LUPAKAN KERAJAAN YANG HANYA BUAT SLOGAN

    MARILAH MARI KITA MENGUNDI
    LUPAKAN PARTI YANG MENCACI ORANG

    MARILAH MARI KITA MENGUNDI
    LUPAKAN PARTI YANG SUKA FITNAH ORANG

    MARI LAH MARI KITA MENGUNDI
    LUPAKAN PARTI YANG BERTANDING TAK CUKUP UNTUK MEMERINTAH NEGARA.

    MARILAH MARI KITA MENGUNDI
    BARISAN NASIONAL INSPIRASI RAKYAT MALAYSIA……

  29. 29

    hamPAS nyior said,

    huh, memang ler puak2 PAS nih dh buta mata….bagi yang blm buta tu cepat2lah menjauhkan diri dari puak fanatik PAS yang fanatik tanpa usul periksa tentang pemimpin PAS yg hanya pandai berkata2……

    tu penulis baru crita pasal pokok depu, PAS dok kelam kabut jawab pasal taqwa pada Allah dan sebagainya tapi jawapan bagi soklan spt dr manikurai, x dpt dijawab…..

    ingat puak PAS jer ker bertqwa pd Allah???? penyokong UMNO pun Islam gak….tapi sebelum tu, apa2 yg kita nk pertolongan dr Allah kenalah usaha dulu….dan usaha tu kena lah yg betul2 akan beri hasil..bukannya usahakan kulit kayu untuk jadikan batu permata (yg x mungkin akan jadi kenyataan) pastu dok cakap kat rakyat supaya sentiasa berserah kpd Allah kerana segala keuntungan/kerugian yg akan kita perolehi tu adalah takdir dr Allah…..piiiiiirah…aku yg bkn org politik pun bleh jadi pemimpin PAS kalo takat pandai cakap TAKDIRRRRR

  30. 30

    cuca atuk said,

    Assalamualikum, Buat umat islam di negara Malaysia. Saya seronok membaca pendapat yang di keluarkan oleh warga negara malaysia yang sentiasa inginkan kemajuan. Tapi saya kurang seronok membaca artikal warga malaysia yang hanya inginkan kemajuan tetapi kurang berminat dengan kemajuan. Saya rakyat negera pahang campuran kelantan ingin ajukan soalan pada sesiapa yang berminat untuk menjawab. 1. Adakah anda semua beragama islam?. 2. Apakah bangsa anda?. Berapa ramaikah rakyat kelantan yang bukan melayu?. Kawan saya dari johor ingin membeli tanah di kelantan bolehkah dia beli tanah walaupun dia melayu?. Hartanah di kelantan boleh di beli oleh sesiapa ker sekarang ini?. Saya bukan menyokong pas dan sayapun tak suka pada segolongan pemimpin pas yang mengutuk memaki hamun macam mat sabu. kerana islam itu sendiri maknanya adalah sejahtera. TAPI APAKAH SALAHNYA sekiranya kerajan pas kelantan ingin membawa masuk satu bidang baru. Kalau dulu masa kita semua kecil Allahyarham Tun Abdul Razak telah membuka tanah felda bagi menolong org2 melayu yang beragama islam supaya mengubah hidup mereka. Adakah beliau sudah tahu pada tahun 2007 nanti harga sawit akan melonjat??. PASTINYA tidak kan? tetapi hasil berkat usaha dan ikhlas beliau serta peneroka2 rezeki itu di gandakan oleh Allah S.W.T. ( Hampas nyior ) bukan masalah cerita pasal pokok debu pas dah kelam kabut tapi masalah kamu telah menghina kebolehan Tuan Guru Nik Aziz. Pokok depu itu cuma yang tersurat tapi yang tersirat dari kamu dan yang2 lain di atas tu????. Cempaka kamu memang pandai cari duit dengan blog kamu ni. Tahniah!!!. Bicara boleh bicara tapi tolonglah ingat kita semua adalah muslim berbangsa melayu. Ingatan buat semua dan diri saya sendiri.JANGAN PERLEKEHKAN TAKBIR, JANGAN MENGHINA PERKATAAN INSYA’ALLAH. itu adalah hak Allah S.W.T bukan hak kita. Saya tinggal di pahang saya ke kelantan hanya setahun sekali. TAPI saya tak nampak rakyat kelantan papa kedana?. Papan2 tanda gedong2 besar semuanya nama2 melayu kita. Makanan murah2. Memang betul kalau kita bawa duit RM50 macam bole beli dan kalau makan macam2 lauk boleh dapat. Kamu dtglah kuantan ni makan di terminal makmur, benteng sg kuantan, restauran2 tomyan kat tepi2 jalan dari kltan ke kuantan ni. Nasihat jangan bawa duit sama macam kamu makan di kelantan nanti cuci pinggan kamu. heheeh. KESIMPULAN KAT SINI…JANGANLAH NAK MENGHINA PROJEK PAS BIARKAN PAS BUAT. Projek-projek umno pun banyak yang tak jadi tapi biasalah kita manusia mampu merancang tapi Allah yang menentukan. Kalau dulu penorak cukup bulan dapat RM90 jer sebulan setelah tolak hutang2 dan sekarang ini masing2 menjadi hartawan tidak mustahil projek gaharu itu pun akan menjadi macam tu. Felda sedang membuat research tentang pokok ini kalau tak percaya sesiapa ada kawan2 di bahagian penyelidikan felda bole tanya. Untuk makluman anda semua sahabt saya telah menghantar minyak gaharu yang super hitam pekat ke dubai 1000ml dgn harga RM65k. Tak kiralah anda Pas ker atau Umno ker tanamlah pokok gaharu/depu/karas/candan ker insyaAlah tak akan sia2. Sebab eksport n import ni adalah bidang kerja saya dan saya tau market timur tengah apa dulu gaharu harga berapa dan sekarang harga berapa. Kalau yang mana asyik dok kutuk dan tak mau menerima kemajuan org lain terpulang laaaaa. Jangan cepat meludah kelangit nanti terkena muka sendiri. Ingat kita semua muslim ..kita kena bersatu. Jangan jadi macam sesetengah org dulu. Oghe putih masuk ado jah oghe melayu jadi oghe putih, jepun masuk melayulah tali barut no satu. kominis masuk ramailah pulak jadi ekruk bintang 3. Melayu yang bersatu sekarang iini hanya wujud di kelantan sahaja.
    fikir-kifirkanlaaaahh

  31. 31

    manikurai said,

    itu lah cucu atuk……..?

    kalau lah melayu sanggup kata melayu orang utang….. apa komen cucu atuk…….BAIK KE MACAM TU?

    kalau melayu tanpa rasa apa kata kera dan berok pada Melayu lain….. contoh baik ke tu?

    kalau pemimpin Islam kata orang islam lain tak nak Islam……. kerana tak mau sokong parti dia……. PEMIMPIN NAK JAGA UAT KE TU?

    MINTA CUCU ATUK KOMEN………. FIKIRLAH

  32. 32

    Anak Kelante said,

    Demo mintak kawe jawab soalan dr manikurai. Tapi sebelum kawe jawab kawe mintak Manikurai atau hamPAS nyior KOTE bui 1. NAMA CALON/ TOK WAKIL PAS , ASAL NEGERI DIO dan TEMPAT DIO JADI TOK WAKIL hok demo kato org LUAR KELATE 2. TOLONG BERI PEJABAT PAS, DI DAERAH MANA DAN KALU BOLEH masukkan GAMBARNYA SEKALI hok demo kato BESAR /COMEL drp. Pejabat Daerah dan MASJID. Royat saja tak guna!!!

  33. 33

    manikurai said,

    APA2 PUN KAWE NAK TOLAK CALON BUNDLE/IMPORT/ REJECT YANG BERTANDING DI KELATE…….

    CALON NI KITA BOLEH PANGGIL OUT LET DITEMPAT SENDIRI…..
    NOK KENA BAGI NAMA KE?….anak kelate…? BACA PAPER PUN DAH TAU MANA CALON BUNDLE…..

    KESIAN KO ORENG PASIR MAS…… NOK UNDI GUANO CALON LOMPAT….PAH TU BUKAN AHLI PAS LAGI….. TAK TUBIK NGUDI LA AMBO….

    KESIAN KO PUAK PAS MACHE…. CALON PARLIMEN PUN BUNDLE JUGAK……IMPORT MARI… REJECT DI KEDAH ….MARI JUAL CERAMAH KAT MACHE MEMANG LA PUAK PAS MACHE BODO2 BELAKO…. SEORANG PUN TAK LAYAK NOK JADI TOK WAKIL….JADI ULAMAK NIK AZIZ KATA……

    KUALA KRAI….. BUNDLE JUGOK…. KALAH TEMPAT LAIN… MUGO2 BOLEH MAKAN GAJI DI KELATE……, TAPI SOOORY OGHRE KELATE TIME NI…..TOK SIR DOH….BALIK NEGERI LAH.

    RANTAU PANJANG PUN IMPORT JUGAK……

    PAH TU CUBA BANDINGKAN PEJABAT DAERAH TANAH MERAH DAN LAIN DAERAH MANA LEBIH BESAR DENGAN PEJABAT PAS DI PANGKALAN CHEPA?

    HEEHEH…… NAMA JE anak kelate…… tapi buta hati

  34. 34

    sabrien said,

    Salam untuk semua,
    Saya tertarik dgn perbahasan anda semua.Begitu sayang sungguh anda semua pada negeri Kelantan yang bertuah ni.Saya membesar di tgh-tgh bandar K.Bharu dan selama 18 tahun PAS memerintah saya tak melihat sedikit pun kemajuan yg yg ada.Yg saya tgk ialah Kota Bharu semakin sunyi,pelancong semakin kurang,premis perniagaan semakin banyak yg ditutup.Apa yg ada dan yg banyak ialah bangunan yg diubahsuai menjadi sarang burung layang-layang yg dipunyai oleh tokey cina dari luar.Tanah org Melayu yg dulunya boleh dimiliki hanya oleh org Melayu,sekarang boleh dimiliki oleh org Cina.Terima kasih pada Anuar Tan yg menghalalkan cara.
    Kemana arah tuju pemerintahan PAS sebenarnya.Utk mewujudkan sebuah negara Islam itu jauh sekali dgn kerusi parlimen yg ditandingi.Bagi saya jgn guna nama Islam utk jadi kaya.Para penyokong jgn terlalu fanatik.Cuba kita tgk anak-anak muda Kelantan yg berhijrah.Cuba tanya mereka kenapa.Saya rasa anak-anak penyokong PAS punramai yg berhijrah dan berkerja di luar.Ini kerana negeri yg mereka cintai ini tidak memberi mereka peluang utk mencari rezeki.Kenapa tidak mereka larang anak mereka berhijrah.Para pemimpin PAS semakin kaya.Bini semakin byk.Mungkin ikut sunnah.Tok Guru dah pandai naik BRABUS.Ikut sunnah mungkin.Melayu Kota Bharu semakin terpinggir.Cina ditatang mcm minyak yg penuh.Bandaraya Islam tapi maksiat berleluasa.Jenanyah semakin banyak.Depan masjid pun motor/kereta org curi.
    Mana roh Islam yg ditanam oleh Tok Guru selama 18 tahun memerintah.

  35. 35

    wan tan said,

    kpd sabrien……..yang ku tak kenal pun.
    aku pun anak kota bharu
    lahir kat kota bharu
    membesar pun di sana

    aku loni dok luar
    bukenyo tak dok kijo
    ado kijo di kelate
    ltapi takse kijo sana,
    kata nabi belajarlah sehingga ke negeri cina
    negeri cina jauh jika banding dengan madinah
    tapi dari musafir tempat ore, banyak benda kita belajar

    aku dok kl loni banyak beza dengan kelate
    maksiat banyok, kelab malam, judi, arak bare mainan jah sini.
    mu nak tera mari lah sini biar aku tunjuk mana tempat sedak
    tino-tino sene jah nak pegang
    mu royak jah nak saiz gapo

    dok kelate tak meraso gini
    tino pakai tudung labuh
    hilang nafsu tengok sebab sope-sope blako
    malu kita hok kaki tino tengok

    aku penah g singapura
    jauh beza denge malaysia
    dia dapat merdeka lambat dari kita
    tapi dia dah maju jauh tinggal dari kito

    aku pernah jale di jakarta,pulau jawo
    islam sano jauh beza nge kerajaan pas bawak
    islam sana campur gaul dengan agama lain
    rasuah berakar umbi dari rakyat sampai pemerentah
    mu g sana jangan kejut jika pihak pelancongan mintak duit kopi
    nak masuk u pun rakyat dia kena bagi rasuah kat u
    hok kayo walau bodo takpo lah
    hok miskin tapi pandai nampak gayo pero itek kat rumah la…
    patut la negaro dia tak maju-maju sebab rasuah dah jadi biasa
    malaysia nak tiru buleh la…
    pangkah lagi kepala rasuah jadi pemimpin
    dia dapat la habuan dia
    kita rakyat biasani dapat msibah
    jatuh siling atas kepala
    anak bini kena culik bunuh
    kena ragut rogol pastu bakar lagi

    pikirla semula penyokong bedolah badwi tu
    nak jadikan malaysia jadi malaysial
    habis keistimewaan orang melayu digadaikannya
    biasiswa dah tak dok lagi
    dulu PTPTN boleh ubah jadi biasiswa
    loni apa kita dapat
    semua dah jadi pinjaman
    walaupun risult top class

    akuni salah sorang mangsa keadaan
    aku dapat first class coz architect
    tapi ptptipu takleh tukar dah macam dulu
    bodoh punya umNO…

  36. 36

    sabrien said,

    Nabi menyuruh belajar ke negeri china utk bawa balik ilmu tu balik
    Bukannya terus menetap di negeri china
    Kenapa kalau kerajaan Pas tu perintah negeri ni dgn baik sedara tu tak nak balik dan menetap di Kelantan

    Kenapa selalu dibanding setiap keburukan negara ini dgn negara luar
    Teruk sangat kah negara ini?
    Derita kah rakyat negara ini?
    Tertindas kah rakyat negara ini?

    Bab biasiswa ni yg dpt semua pun bukan guna untuk belajar
    Byk yg beli benda-benda yg tak ada kaitan dgn belajar pun ada gak

    Tentang maksiat di tempat luar dari Kelantan tu yg menjadi sedihnya banyak dilakukan oleh org Kelantan
    Mereka berhijrah utk mencari rezeki tapi lain pulak yg jadi

    Rasuah di Kelantan sama teruk dgn negeri luar juga
    Tapi yg paling teruknya rasuah di sini di lakukan oleh mereka yg mengaku memperjuangkan Islam dan memakai kopiah di kepala

    Kita berbangga anak Kelantan berjaya di negeri luar tapi kita akan lebih berbangga jika kejayaan itu dibuat di negeri sendiri

    Sekarang kelantan digelar negeri pencen sebab yg ada sekarang kebanyakan orang-orang tua
    Orang muda semua lari kenegeri lain cari kerja

  37. 37

    manikurai said,

    SYABAS SABRIEN…….TAHNIAH

    ANDA MELIHAT DENGAN RASIONAL…..BUKAN KEFANATIKAN…..KALAU RAMAI ORANG MACAM ANDA……CEPATNYA MALAYSIA MAJU MENGIKUT ACUAN KITA SENDIRI…..

    TQ

  38. 38

    Teras Kayu said,

    Sebelum Dr. M. meletak jawatan sbg PM, Dr. M telah memberi mandat kpd Pak Lah menjadi PMenteri utk sepenggal tetapi Pak Lah tidak mahu melepaskan jawatnnya. Ini membuat Dr. M melenting seketika tetapi Pak Lah sempat memberi ubat ‘perlali’ kpd Dr. M. Dato’ Najib memang kuat dan hebat krn 2/3 ahli UMNO adalah penyokong kuat dan setia kpd Dato’ Najib dan ayahnya, Arwah Tun Razak.Semua orang Pak Lah gerun kehebatan Dato’ Najib termasuk Dtk. Ramzi(Dabong)Dtk Annuar Musa dll. Pak Lah bimbang jika Dato’ Najib nak tuntut balik ‘hak’nya sbg PMenteri dgn sokongan orang2 kuatnya spt Dtk Norzahidi Hj. Omar (PKubor), Rosdi Aziz (WBharu)dll yg sedang mengatur strategi utk tujuan ini.Pak Lah takut bila tiba masanya orang Dato’ Najib akan memcabar kedudukannya. Utk mengambil hati Dato’ Najib, Pak Lah sanggup mengaku bahawa Dato’ Najib sbg anak angkatnya walaupun Arwah Tun Razak ayah (biological father) sebenar Dato’ Najib.
    Khairy lebih bijak bagi menyelamat Bapa mertuanya dgn mengatur strategi ‘menghapus penyokong2 Dato’ Najib secara halus agar tdk tergugat status bapa mertuanya. Lalu istihar calon lama di ganti dgn calon baru … muka lama mesti berundur dan diganti dgn muka baru.Kebanyakan orang Dato’ Najib disingkir dan Pak Lah berhak memilih muka baru iaitu orang2 Khairy dan Pak Lah……..SEKARANG Pak Lah boleh tidur lena krn menantunya bijak membuat kerja ini. KINI lebih drp 2/3 ahli UMNO adalah orang2 Khairy dan Pa Lah spt.Dr. Asyraf Wajdi (P Tumpat), Dr. Mohd. Hatta (P KKrai), Rosdi Mahmed (P PMas) dll. Sekiranya BN kalah di Kelantan, nahaslah Dato’ Najib Inilah budaya orang UMNO…… Fikir2 lah orang2 Kelantan.

  39. 39

    Mat KB said,

    Ambo caya ore supa Sabrien dan Manikurai ni adalah ore kelante celup krn suka kutuk pemerintahan Tok Guru yg mendpt Rahmat & Hidayat dr. Allah Ta’ala. Dio kurang pehe kuasa Allah Ta’ala. Jika dio berjiwo Kelante jati dio tdk kutuk, tapi bui cadangan /nasihat membina kpd Kerajaan Kelate utk kebaikan anak2 Kelate. Kalu hati tu kurang bersih, doa dulu minta Allah Ta’ala cuci dulu jiwa kito, lepas tu barulah kito keluarkan pendpt, jange hentam tak tentu kalu. Wan tan cari rezeki ditempat ore, ambo raso dio memang nak balik Kelate tapi sudah ditakdirkan dio kena duduk diluar Kelante, apa boleh buat. Kalu gi cari ilmu hingga ke Negeri Chinapun, kalu TUHAN sudah TERtulis doh bahawa dio tdk boleh balik ke tempat asalnya, maka duduklah dio di situ.Jadi gapo hok sabrien bedil tu, tdk kena. Ambo rasa, baik Sabrien berjinak2lah dgn Tok Guru …. tak rugi belajar dgn Tok Guru …TAK KENAL, MAKA TAK CINTA…..dpt banyak pahala…. jange dok kutuk krn kito jenis suka kutuk ore…banyak lagi Sabrien dan Manikurai kena belajar ttg ilmu
    Islam.Harap maaf jika tersinggong perasaan, tetapi ambo berniat ikhlas.

  40. 40

    Cempaka Wangi said,

    Sunyinya krn kejutan …. kenapa tak dak orang komen kemenangan kemenangan Cemerlang, Gemilang dan Terbilang PAS. ALHAMDULILLAH!!! Bersyukur khrt Allah Taala krn telah menyelamatkan Rakyat Kelantan yg kito sayangi dr anasir2 luar yg tdk sehat. Rakyat Kelantan MEMANG amat bijak dan tdk boleh ditipu dgn apa jua taktik dr luar…. Orang UMNO/UMNI terpaksa menggigit jari …. Terima kasih kpd Rakyat Kelantan krn bijak memilih.Semoga Allah Taala mencucuri rahmatNYA kr atas Rakyat Negeri Kelantan Darul Naim….AMIN, AMIN Ya-Rabal-Alaminn…

  41. 41

    Chua Lingkup said,

    ada hikmahnya tuhan bagi kemenangan kepada negeri2 lain khususnya penang, perak dan selangor……kerana MELAYU MUDAH LUPA…….lain politik tapi……kelantan dan kedah masih ramai YB melayu lagi….tengok la…ape akan jadi nanti……..takbir…..takbir jugak…….bila…..”cha…..ya……..nun…..alif…..” dok atas tengok la nanti…..skarang puluhan ribu masuk setahun…..time balik negara asal kurang…….mana pigi……baru memerintah tak sapa sminggu abih hak keistimewaan org melayu nak dihapuskan……UMNO, PAS dan PKR dok asyik fikirkan taktik politik dalaman masing2…..negara dah NAK jadi milik orang……apa ada pada BN, PAS & PKR skarang????? brape kerat je melayu????…..FIKIR-FIKIRKANLAH WAHAI BANGSAKU…….

  42. 42

    Melayu Tidak Lupa. said,

    Mana2 kejadian memang ada hihmahnya. MELAYU TIDAK MUDAH LUPA bila kekayaan melampau hanya dimiliki oleh Melayu tertentu secara haram atau secara perancangan. Melayukini tidak mudah tertipu dgn kenyataan di TV atau media-massa yg cuba menyembunyi perkara yg sebenar. Media massa cuba memperbodohkan org Melayu yg kurang cerdik. Melayu kurang cerdik sentiasa menjadi ‘makanan’ Melayu mamak/’bijak’….. Melayu Chua Lingkup mudah ‘telan’ mentah2 kenyataan dan mudah tertipu oleh Melayu mamak/’bijak’. Jangan menakut2kan kita org Melayu. Adalah tidak menasabah bila ribuan ” cha…ya…nun…alif” masuk dan jadi warga negara Malaysia. Kemasukan ini boleh diatasi sekiranya pihak berkuasa kewajiban dgn penuh tanggung-jawab.Yg kita semua tahu ramai rakyat dari Negara INDONESIA dan THAILAND boleh dpt KadPengenalan dgn mudah sekali. Kini
    ramai rakyat Indon/Thai yg berKPengenalan membolosi gerai2/kedai/pusat perniagaan/pasar2 dll yg pd suatu ketika dulu dimiliki oleh org Melayu tempatan spt di CHOW KIT RD…dll. Ini satu kenyataan yg BENAR.
    Dato’ Seri Hishamuddin, Ketua Pemuda UMNO mendabik dada nak pantau habis2an negeri2 yg dikuasai Barisan Alternatif. Kita rasa dia tdk perlu nak jadi hero ‘TAMIL’. Nak berlagak kpd siapa???? Dia sepatutnya PANTAU anak buahnya dulu atau pantau org UMNO biar betul. Biar Rakyat negeri berkenaan pantau Kerajaan negeri masing2….lepas itu, baru buat pilihan..semula.Dato’ Hishamuddin tidak bijak…. Ada baiknya pucuk pimpinan Pemuda UMNO diserah kpd KHAIRY krn …dia lebih hebat.

  43. 43

    Chua Lingkup said,

    Tidak menasabah…..adalah ungkapan yang dikatakan oleh bangsa “Melayu Tidak Lupa” asal usulnya. Hero ‘TAMIL’ yang demo maksudkan adalah Penasihat PKR……….Nak bela/bEla bangsa ataupun nak punah ratah bangsa sendiri???….

    “”””Kini ramai rakyat Indon/Thai yg berKPengenalan membolosi gerai2/kedai/pusat perniagaan/pasar2 dll yg pd suatu ketika dulu dimiliki oleh org Melayu tempatan spt di CHOW KIT RD…dll. Ini satu kenyataan yg BENAR.”””

    Memang benar sebenar-benarnya………TAPI melayu yang Tidak Lupa macam demo la yang JUAL habih tapak kedai/pasar malam pada bangsa lain……sbb terlampau cerdik…..macam demo…

    Tapi……”melayu tidak lupa”…..macam demo…..asyik dok koya kuak / berangan-angan……macam mek demo jugak waktu dulu………koya orang tikam tak tembus perut….ado ilmu kebal buleh terbang dan ghaib lagi…….sbb demo melayu yang tidak lupa pada sejarah…..koya hebat sokmo…..yang pasti…..melayu senantiasa dibawah……

    Bijak ataupun tak bijak Dato’ Hishamuddin adalah NILAIAN demo saja…….sejarah malaysiakan ada dr BAKAnya yg TENTU demo tahu…..TAPI siapa demo “Melayu Tidak Lupa” ni yg pandai menilai orang????? Hebat betul……buat bual sembang kedai kopi buleh la…….

    Daripada pimpinan Pemuda UMNO diserah kpd KHAIRY baik diserahkan pada “Melayu Tidak Lupa” ni……..Sbb dia cerdik…..tak kena tipu dgn “kenyataan di TV atau media-massa yg cuba menyembunyi perkara yg sebenar. Media massa cuba memperbodohkan org Melayu yg kurang cerdik”……katanya……Saya pun melayu jugak yang hanya nak bela nasib bangsa je…………..

  44. 44

    Pemuda hari ini said,

    Hidup UMNO !!!!!!!

  45. 45

    kelate ori said,

    assalamualaikum….semua.

    apo kata kita bincg psl myk di Bachok, Kelantan. Kawe tau Pak Lah sgt kecewa sbb xleh takluk Kelate. Sbnrnya dia nak mas hitam tu ler…sampai kg sendiri x caro mano, dok caro ko kelate …last2 kg sendiri tergadai. kerajaan pusat sanggup gi kona pipe line supaya xdok kena area kelantan. kalu tdk royalti dpt ko kerajaan negeri. Kalu projek myk berjaya mcm terengganu mmg kayo la ore kelantan. gaji xsoh kecet mmg mahal….tak hbs nak make melainkan gi joli. Mmg anak kelate tak akan gi doh hijrah negeri lain dnok keje. Mmg kelate akan kayo dan kerajaan negeri pun kayo maka kebajikan ore kelantan terpelihara…tak mcm di terengganu…..negeri jah kayo tp xleh nak tlg rakyat sendiri. boleh duit wat sekolah chome2, bgn kerajan cun-cun….tp untuk saluran bantuan ke rakyat sejeput jer. tp bila kelantan maju dgn minyak…maka sosial life akan tinggi. ambo takut anak dara kelate tertipu ngan bau ringgit ni. yo lah….hok byk involve nyo ore lelaki ..gaji ribu-ribu …mmg terbelalak mata tu…. cerita begini sudah sebati di kws myk di kemaman, gebeng di pahang. ore2 kelaut terengganu yg dpt keje myk kebanyakan lupa diri dan hanyut sbb leh pegang pitit ribu2. ore tino pulak terpukau ngan bau ringgit nih. hal2 gini akn berlaku dimana terutama tempat yg baru nak bgnkan industri myk nih.mintak jauh la benda gtu bila industri myk maju di kelantan. ambo sokong pembangunan di kelate terutama industri myk dan mengharapkan tok guru pantau n tegas isu-isu sebegini sebagai contoh peraturan ketat agar xjd mcm di kwsn myk di kemaman n gebeng.

  46. 46

    fekri said,

    rasanya ini bukan tempatnya untuk tuan tuan melepaskan perasaan mengenai politik…. tuan tuan yg saya hormati.. rezeki seseorang itu adalah ketentuan Allah.. jgn dok sebok sebok dok tuduh menuduh sesama kita. takda sapa yg untung dengan tindakan kita ni.. biarkan setiap dari kita yg menentukan cara mana keputusan itu di ambil… apa pun yd tuan tuan katakan ada benarnya. tiada penipuan.. ia pernah berlaku kepada semua orang. percayalah bukan semua akan berjaya menjadi penanam getah, kelapa sawit, depu atau apa saja keadaan. kejayaan itu akan datang kepada kita dlm bermacam2 keadaan. begitu juga kegagalan. tiada sapa yg boleh nafi…ini ketentuan Tuhan.. kalau seseorang itu sudah tahu dia akan berjaya dalam perkerjaaan yg d ceburi tidak perlulah mencuba buat itu dan ini. terus saja dengan pekerjaan itu. disinilah terletaknya kerasian tuhan yg mudah kita lihat. iaitu tidak ada siapa tahu kita ini akan berjaya dalam bidang apa… sama lah mcm surga neraka ..tidak ada sapa yg tahu. tapi yg dok usaha juga dok buat tu sebab dengan harapan Tuhan akan tempat yg terbaik… jgn dok gadoh lah hal2 mcm ni. kta ni orang islam ummat muhammad yang Tuhan memberi rahmat yg paling besar. tak malu kekita.dok bertekak mcm orang kafir yg lagi jahil tentan ilmu agama.. ingatlah yg kita nampak mcm orang berjaya itu belum tentu berjaya lagi. sama juga yg tk berjaya tu belum tentu tk berjaya lagi.tempat dalam surga pun sama. walau banyak mcm mana kita buat pahala belum tentu kita akan ada disana… Tuhan akan pilih pulak bahkan telah di tentukan sebelum kita dihidupkan kedunia lagi. tapi kita tahu ke.. dengan kadar itulah kita hari ini masih meneruskan usaha kita dari yg wajib hinggakan kepada yg sunat kita terus berusaha moga2 kita tergolong dlam yg terpilih. seandainya kita telah tahu kita berada dlm org yg telah dijamin apakah kita akan terus beribadat pd nya. biakanlah rahsia ini terus menjadi rahsia… buat saja apa yg kita yakin.. serah pada Allah yg menentukannya….berilah peluang pada orang lain untuk mencuba… kejayaan setiap orang tidak sama.

  47. 47

    M.H Mizie said,

    ‘Situasi BN sekarang berbahaya’ (kata Tun)

    PUTRAJAYA 7 Mei – Tun Dr. Mahathir Mohamad meminta Barisan Nasional (BN) mengambil serius tentang kemungkinan pakatan pembangkang menubuhkan kerajaan dalam masa terdekat.

    Nota: Jika dahulu Anwar Ibrahim dan pembangkang yang bermain dengan perang saraf ini sebelum sidang parlimen bermula. Ketika itu Tun hanya mendiamkan diri kerana takut perkara ini benar-benar berlaku dan jika ianya berlaku ianya akan memberikan padah yang buruk kepada Tun yang tidak kita perlu jelaskan.

    Tun sebenarnya yakin perkara ini tidak akan berlaku dan itulah sebabnya beliau pula yang bermain dengan perang saraf ini untuk menunjukkan kepada rakyat bahawa BN sekarang ada sebuah parti yang lemah , disebaliknya keadaan adalah berbeza kerana jika kita lihat pada perjalanan sidang Parlimen , ahli parlimen BN begitu kukuh dan bersatu.

    Keadaan ini yang membuat Tun tidak senang dan cuba memecahkan keutuhan ahli parlimen yang kukuh bersatu ini.

    Bekas Perdana Menteri itu berkata, pada mulanya beliau mengabaikan tentang kemungkinan tersebut tetapi setelah meneliti situasi yang ada, keadaan sekarang begitu berbahaya.”Saya fikir ini ada kemungkinan (pertukaran kerajaan) yang tidak boleh kita abaikan.”Pada masa ini, ahli-ahli politik menunjukkan minat tentang berapa banyak yang boleh mereka peroleh dan mereka tidak betul-betul berminat untuk berkhidmat kepada negara,” katanya kepada pemberita di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

    Nota:

    Bukan Tun abaikan selama ini, Tun sebenarnya risau jika ini benar berlaku .Tun berani berbicara pasal ini kerana yakin ini tidak akan berlaku lagi dan telah nampak akan kekuatan ahli BN,Tun mungkin terlambat untuk membicarakan hal sebegini dan seolah-olah Tun bercakap diluar pemikiran beliau yang matang dan kebelakangan ini, Tun banyak menyalahkan UMNO dan BN , semua yang bersama BN dilihatnya sebagai salah dan tidak baik. Apa sebenarnya yang Tun mahukan kita tidak dapat pastikan lagi. Agak keterlaluan jika Tun menuduh ahli politik tidak berminat untuk berkhidmat kepada negara. Apakah Tun mahu mengatakan bahawa hanya beliau sahaja yang berminat untuk berkhidmat kepada negara. Tun sepatutnya berihat dan tidak perlu lagi berkhidmat kepada negara , Tun juga sepatutnya sedang berihat dan tidak perlu mencampuri urusan kerajaan lagi kerana kita ada Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri serta ahli-ahli kebinet telah diamanahkan untuk menguruskan negara.

    Jelas Dr. Mahathir lagi , desakan untuk melompat parti timbul apabila tidak wujud lagi kesetiaan kepada parti dan sesetengah pihak yang merasakan mereka tidak mendapat apa-apa sekarang mempunyai peluang mendapat jawatan penting dalam kerajaan baru.Ditanya adakah perkara tersebut dirasakan satu kebimbangan besar baginya, beliau berkata, sekiranya tindakan lompat parti itu berlaku, negara ini akan mengalami lebih banyak konflik.Mengenai ahli-ahli Parlimen yang mungkin melompat parti, Dr. Mahathir berkata, UMNO dan parti komponen utama dalam BN seperti MIC dan MCA mempunyai akar umbinya di Semenanjung tetapi keadaan berbeza di Sabah dan Sarawak.’Walaupun UMNO ada di Sabah, ia tidak sama di sini (Semenanjung), mereka pernah ada USNO dan Pairin Kitingan dulu juga pernah mendapat sokongan daripada orang-orang ini.”Jadi, bolehkah kita yakin yang mereka akan terus memberikan kesetiaan yang kuat kepada UMNO, saya tidak fikir begitu,” katanya.

    Nota:

    Tun sebenarnya tidak perlu bimbang dengan apa yang sedsang bergolak sekarang , kerana semuanya telah berjalan dengan baik dan lancar. Pak Lah dan Najib tahu apa yang mereka lakukan. Tun tidak perlu bimbang kerana mereka ini juga sayangkan UMNO dan BN juga, dan tidak mungkin akan meleppaskan kerajaan ini dengan begitu mudah sekali. Kalau Tun hanya duduk diam dan tidak mencampuri urusan kedua kepimpina tertinggi ini Insyaalah , kita akan kembali kukuh dan kuat kembali. Cukuplah sudah apa yang telah Tun lakukan sebelum ini,Rakyat sudah mula bosan dengan cara dan tingkah Tun yang sedaya upaya mahu menjatuhkan Perdana Menteri dan Timbalan beliau.

    Kata Tun lagi “Malah, beliau berkata, terdapat beberapa ahli Parlimen di Semenanjung yang jika mereka fikir boleh mendapat sesuatu daripada kerajaan baru, kumpulan tersebut juga bersedia melompat parti”Ini terutama apabila dirasakan jika berbuat demikian, mereka akan dapat terus berada dalam kerajaan,” katanya.Kata beliau, keadaan tersebut berbeza berbanding dahulu ketika BN memiliki majoriti lebih dua pertiga.Katanya, ketika itu tidak timbul masalah kemungkinan ahli-ahli Parlimen melompat parti kerana BN dan jika terdapat parti komponen berpaling tadah sekali pun, mereka tidak mampu menubuhkan kerajaan.”Berbeza sekarang apabila melompat dan sertai kerajaan lain, mereka tidak akan mengalami apa-apa kerugian malah boleh mewujudkan permainan politik,” katanya.

    Dalam perkembangan lain, Dr. Mahathir membidas larangan kepada bahagian UMNO untuk mengadakan mesyuarat agung khas (EGM) dan menyifatkannya ia sebagai suatu yang tidak demokratik.”Itulah UMNO yang ada sekarang, ini bukan UMNO yang sebenar (berbeza), pada zaman saya dahulu UMNO melaksanakan kempen untuk menentang saya tetapi mereka tidak dihalang.”Sekarang kita tidak boleh bercakap tentang apa yang kerajaan tidak suka,” katanya.

    Sambil memberikan contoh, Dr. Mahathir berkata, selepas Pilihan Raya Umum Ke-12, beliau ada menyatakan hasrat ingin bertemu dengan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi membincangkan isu-isu semasa atas rasa keprihatinannya tentang apa yang berlaku dalam UMNO.”Dia (Najib) kata dia akan datang jumpa saya tetapi perlu mendapat kebenaran dahulu daripada Perdana Menteri. Rupanya dia tidak mendapat kebenaran, jadi, sampai sekarang dia tidak berjumpa saya ”Ini sungguh teruk apabila Perdana Menteri tidak mempercayai timbalannya.

    Pada zaman saya, saya mempercayai timbalan saya sehinggalah dia melakukan sesuatu yang pelik,” katanya.Menurut Dr. Mahathir, UMNO perlu membenarkan EGM di bahagian-bahagian bagi membolehkan ahli-ahli parti membuat perubahan ke atas peraturan kuota 30 peratus bagi membolehkan pertandingan bagi jawatan tertinggi parti dilaksanakan.”Jika tidak dapat mengubah syarat kuota tersebut, dengan sikap ketua-ketua bahagian sekarang, tidak ada satu bahagian pun yang akan mencalonkan orang lain kecuali Pak Lah (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi).”Jadi, jika tidak ada 60 bahagian UMNO yang mencalonkan sesiapa kecuali Pak Lah, maka pada Disember ini, beliau akan menang tanpa bertanding… (kerana) orang sungguh takut dan amalan cium tangan telah bermula,” katanya.

    Nota:

    Jelas disini Tun telah mula menghidu akan sokongan pemimpin UMNO kepada Pak Lah kian kuat dan kebimbangan beliau kemungkinan sesiapa sahaja yang bertanding untuk menentang Presiden atau Timbalan Presiden tidak akan mendapat pencalonan telah jelas terbayang di mata beliau dan kebimbangan inilah yang membuat Tun cuba untuk membuat satu ‘Spin’ dalam perang saraf beliau untuk menunjukkan bahawa UMNO itu lemah.Sebaiknya Tun berihat sahaja dan biarlah generasi baru ini mengendalikan UMNO.Yang berada di belakang Tun sekarang boleh di kira – Khir Toyo , Fuad Zakarsi , Muhiyuddin , Syed Ali Al Habshee dan juga anak beliau Mukhriz. Tengku Li .

    Tun gagal melebarkan pengaruhnya setelah Pak Lah dan Najib bercantum kukuh. Sepatutnya jika Najib enggan bertemu dengan Tun, Tun fahamlah kenapa Najib tidak mahu bertemu dengan Tun, langkah Najib itu bertepatan kerana nawaitu Tun untuk bertemu dengan Najib bukjannya membawa kebaikan tetapi akan menyulitkan Najib. Kalau Tun terus mahu berpolitik , tubuh lah parti baru kerana ahli UMNO sekarang mahu menumpukan kepada pemulihan UMNO dan menumpukan kepada tugasan harian.

    Mereka tidak mampu untuk berpolitik setiap hari kerana mereka bukannya rakyat yang telah pencen yang banyak masa untuk berpolitik sepanjang minit dan sepanjang jam.Insyaalah BN dan UMNO dalam proses pemulihan dan kami tak perlu ubat yang tidak ketentuan yang dibawa oleh tenguk Li yang jiwanya kacau mahu menjadi presiden parti dan PM.

    layari: http://www.kpmu.net

  48. 48

    naza said,

    nak beli anak depu boleh beli dengan kawe..

    http://bengang.naza-biz.info/?page_id=127 .. kawe ado jual .. biar la ore kata projek abu nawas kor.. abu jahal kor.. nanti kita pakat kelih tengok hasil dio.. sebab loni ore dah banyak apat hasild ari resin depu…

    penanaman depu @ projek depu bukan untuk orang yang tak tahu menilai hasilnya.. orang yang tidak mahu mencuba.. adalah orang paling bodoh dalam dunia. Gunakan akal fikiran… ” berbudi pada tanah membawa hasil… ” baik mencuba dari biarkan saja..

  49. 49

    jambu said,

    betul ke gaharu blh buat duit? kawe cocok bule 10 hinggo ko hari ni kawe tengok dok berape jadi jea. Betul ko resin yg kawe beli di kelate ni blh hasil teras ko nipuuuuu buat cari pitis mudoh puok mu.

  50. 50

    Kayu Buruk said,

    macam pokok sentang jgok……hok jual anok pokok kayo rayo…….tok cekak cocok la demo…..tanam “jambu” madu kan sodap…..

  51. 51

    Syahrul said,

    saya ada 150 benih depu yang baru di tanam di Perak . apa perlu buat? caya juga buleh jadi keuntungan kerabat masa depan.

  52. 52

    Syahrul said,

    sepokok dapat laku rm5k kira ok le …. jual kat pak syeih arab buat minyak wangi … kayu buleh buat batang penyapu …. wangi rumah… wa caya buleh berjaya. Usaha dahulu duit datang kemudian. hidup depu

  53. 53

    Indraputra said,

    Itulah lumrah sikap negatif manusia yang tak tahu berfikir, hanya tahu berkata-kata tetapi tidak pernah ambil tahu apa yang diperkatakannya.

    Sebenarnya,Tok Guru Nik Aziz mengistiharkan Kelantan Koridor Depu itu amat tepat sekali. Sepatutnya rakyat Kelantan berbangga dengan adanya idea ekonomi Tok Guru itu untuk meningkatkan taraf hidup rakyatnya. Malah sepatutnya rakyat negeri lain pun patut mengambil iktibar dari ideanya.

    Sepatutnya kalau nak membangkangpun siasatlah dulu apa DEPU tu ? Apa potensinya ? Kena tahu apa itu DEPU, barulah boleh membangkang.
    Ini membangkang tanpa ilmu. Akhirnya diri sendiri yang rugi. Orang lain buat duit dengan DEPU, dia putih mata gigit jari.

    Ni dia sedikit info tentang DEPU :

    Pokok Depu / Karas / Agarwood atau nama saintifiknya Agualaria Crassna adalah sejenis tumbuhan hutan yang meliar di kawasan hutan di Asia Tenggara sahaja. Ia merupakan sejenis tumbuhan herba pelbagai guna. Bukan setakat resin gaharu sahaja, malah daun, kulit dan akarnya pun berguna terutamanya dalam perubatan tradisional dan moden.

    Di Amerika, telah di tubuhkan satu fakulti hanya untuk mengkaji khasiat daun karas / depu ini. Setakat ini daun karas / depu ini dikatakan mempunya khasiat sebagai bahan pencegah kanser. Malahan di Malaysia, Indonesia, Thailand, Kemboja daun karas / depu ini dikatakan boleh menghilangkan penyakit darah tinggi, kencing manis, gaut dan sebagainya. Meminum air daun karas / depu ini memang telah lama diamalkan oleh masyarakat orang asli.

    Memanglah, kalau tanam pokok depu sahaja, memang tak akan dapat duit, tak ada harga, setaraf pokok hutan biasa saja. Kalau setakat khasiat daun, pokok lain pun melambak.

    Pokok depu sebenarnya memang tak ada gaharu. Tetapi teras gaharu itu boleh wujud secara tindakan semulajadi atau mekanikal. Secara semulajadinya, pokok gaharu yang tercedera atau berpenyakit sahaja yang akan mengeluarkan resin gaharu.Ini berlaku apabila pokok yang tercera itu akan berkulat dan berpenyakit. Sebagai tindakan pemulihan, batang pokok ini akan mengeluarkan sejenis resin sebagai antibodi. Resin inilah dipanggil gaharu.

    Secara mekanikalnya pula, dalam menghasilkan gaharu daripada pokok depu, kaedah suntikan boleh dilakukan, iaitu dengan menyuntik sejenis kulat khas ke dalam batang pokok. Ini dipanggil suntikan inokulasi. Daripada kaedah ini, teras gaharu boleh wujud sehingga 80% dalam batang pokok karas / depu itu.

    Jika menggunakan kaedah tradisional, kita terpaksa mencederakan dengan pelbagai teknik seperti mencucuk batang dengan besi, atau menakik batang pokok dengan kapak dan sebagainya. Gaharu akan terhasil dalam jangkamasa 15 hingga 20 tahun. Itupun tak sepenuhnya.

    Jika menggunakan kaedah suntikan, gaharu boleh dihasilkan dalam 7 tahun sahaja.

    Apa yang penting di sini ialah resin / teras gaharu daripada pokok depu itu. Harganya dari RM5 hingga RM24,000 mengikut gred sekilogram, malahan mungkin lebih lagi sekiranya telah dijadikan minyak, iaitu boleh cecah 150 per 10ml. Minyak inilah digunakan sebagai “ibu minyak wangi”.
    Iaitu bau “menyegit”, silap gaya ada ditaruh dalam minyak wangi yang berjenama tu. Sebab itulah minyak wangi mahal.

    Tentang pasaran gaharu pula, sejak zaman melaka lagi orang arab datang ke asia tanggara mencari dan membeli gaharu. Malahan salah satu sebab Portugis menyerang Melaka adalah untuk memonopoli perdagangan gaharu ini. Jadi, masyarakat purba pun tau nilai gaharu, takkan kita masyarakat moden ni tak tahu menilainya ?

    Istana-istana di negara Timur Tengah berbelanja lebih RM200 juta setahun hanya untuk mengimport gaharu di Asia Tenggara. Ini kerana Pak-Pak Arab di sana suka berwangi-wangian ke mana sahaja. Setiap malam gaharu dibakar di istana sebab mereka memangnya kaya dan berduit. Kalau ada anak mereka nak bernikah, dua hari sebelum itu dah dimandikan dengan air gaharu. Begitu jugalah budaya rakyatnya.

    Sekarang ini Pak-Pak arab telah melabur untuk membuka ladang-ladang gaharu di negara seperti Thailand, Kemboja, Vietnam. Sebab mereka beranggapan kualiti gaharu dari sana bermutu tinggi. Memanglah tidak diwar-warkan sebab belum ada lagi tuaian pertama gaharu secara komersil. Di Thailand pun pokok gaharu di ladang-ladang mereka baru berumur dalam lingkungan 3-4 tahun sahaja, belum lagi 7 tahun. Pasaran dunia hanya baru 20% sahaja.

    Kita perlu ambil iktibarlah, negara lain sudah mendahului kita 3-4 tahun, tetapi kita masih di takuk lama. Itupun nasib baiklah Tok Guru Nik Aziz itu celik akal dan jauh pandangannya, dan mengistiharkan Kelantan Koridor Depu, supaya kita mula berusaha menanam pokok itu secara komersil. Itupun nasib baiklah Kelantan dan Terengganu sudah memulakan tanaman komersil pokok depu ini dua tahun lalu. Bagaimana negeri lain ?

    Memanglah kalau sebagai orang biasa tak mampu untuk mengusahakan secara besar besaran. Jadi, kita buatlah kecil-kecilan dahulu. Mulakan dengan 100 atau 500 atau 1000 pokok dahulu. Tak mampu, kita pajakkanlah pokok depu itu kepada korporat yang mampu buat sampai keluar gaharunya. Kalau ada 1000 pokok, pajakkan 1000 satu pokok, kan boleh dapat sejuta tu. Itu kiraan bodoh jer. Kalau dapat separuhpun kira dah cukup selama kita menunggu 7 tahun.

    Kesimpulannya, jangan kita asyik memperlekehkan orang sahaja, tanpa meneliti dan berfikir. Sepatutnya kita menilai idea dan berusaha untuk memajukan diri. Jangan asyik fikirkan harga gaharu rm24000 sekilogram, tapi kita tak pernah ada usaha untuk menanamnya.

    Kalau nak menjadi usahawan gaharu, buatlah research untuk tingkatkan pengetahuan tentang gaharu lagi. Banyak lagi yang perlu diketahui.Dah tahu, mulakanlah projek. Jangan asyik meludah ke langit saja.

    Terus terang aku katakan, aku bukan orang Kelantan. Tapi aku akui idea Tok Guru Nik Aziz itu tentang potensi gaharu sebagai salah satu pemangkin ekonomi. Aku dah pun menanam 2000 pokok karas sub integra. Setakat ini alhamdulillah boleh hidup subur.

    sekian.

  54. 54

    din depu said,

    salam…hok alosla…pakat baloh pasal depu xde pekdok blako,tp ambo nk oyt cikit loni kemajuan sains dan teknologi makin berkembang.klu dlu kita nk bulih teras depu 100% gantung pada pokok hutan hok semula jadi tp dgn teknologi dan otok manusia bijak2 blako loni maka bulih hasilkan satu teknologi yg boleh buat teras depu. dlu ore kita x tau perkembangan potensi depu, klu ada pom x tau nk g cr mana pastu nk jual mana pastu lg harga pasaran berapo sekilo. tp loni ore klate kita celik belako dh, padai it lakow dh surf internet byk maklumat pasal depu.tanaman depu loni mmg pasaran tinggi sapai ambo berani buka contract farming kpd sapo2 hok berminat.
    menyediakan contract farming depu
    belian balik dgn harga yg tinggi
    baka terpilih (crasana & subintergra)
    surat cites disediakan
    ada perjanjian (MoU)
    bagi mereka yg xde masa, syarikat boleh tlg uruskan tanamam
    anak benih turut disediakan
    pendapatan lumayan dan dijamin halal
    bukan skim cepat kaya(haram)

    email : bugaros_evo@yahoo.com.my

    ambo yakin potensi tinggi klu x gak ambo x berani nk tawar contrct farming nie.(kepada mereka yg berminat n percaya shja.)

  55. 55

    din depu said,

    sapo2 hok berminat nk tanam depu atau hok mana nk wat proses inokulan ambo leh tolong sbb ambo ada teknologi yg boleh wat teras dgn jayanya amin…..

  56. 56

    awen69 said,

    ak x tau ar bende tu btui ke x????

  57. 57

    Kayu Buruk said,

    Pakat tane la……depu tu…….

  58. 58

    pok mat asli said,

    baik aku blakooo.. pok2 mu tok tau sekaro.aku ore asli po panda intenet. tok po pok2 mu!! baloh jah gheti. Bo ko depu tu aku tahu blako. x soh duk kona la awe weiiii…gapo hok tok guru wak tu betu doh!!! molek mena nah!! pok2 mu yah tok cerdik nyoh!! depu ni aku nok oyak ko pok2 mu rego dio 5-6 ribu sekilo. pok2 mu jual ratuh ratuh tu keno tipu kok ghe. tok tau skaro kalu gituh….uuuuuufffffffff beraaaaaaattt pok2 mu!!

    mai pok mat nok oyatt..depu ni betul pok mu oyak.sbtg pokok ni buke ado blako.atah nasib nga keno wi sale molek baru ado rezki. hok tu tuh hok caro ore kapo.loni nih ore tok main doh caro tu. loni ado teknologi apo doh kea..jange duk pendek gak pikire tu.pah ko rating ado lagi terah eh nga teknologi lonih.pok mu tok baco suratkaba ko.pelik apo gaak,. mari cni la nok tengok rating nga aka ado terah!!.

  59. 59

    pokok depu said,

    ambo cukup tertarik ngna kata2 kayu buruk. pengalaman dia pasal pokok depu memang luas sgt, tapi sayangnya, pengalaman dia tahun 80’an. kayu buruk tak sedar kot, loni tahun cyber. ore tok tunggu teras depu doh, ore guna teknologi wat teras depu. ari ni POKOK DEPU BOLEH BUKTIKAN PADA SEMUA HOK NAK TENGOK HASIL TERAS DEPU YANG MANA 70% HASIL AKAN KELUAR DARI SEBATANG POKOK DEPU. POKOK DEPU LEH BUKTIKAN KEPADA SEMUA ORE KLATE HOK NAK TAHU. KALAU TOK GURU NAK TGK PUN BOLEH JUGAK, SYARIKAT AMBO BOLEH BUKTIKAN.

  60. 60

    kepada yang tidak tahu sejarah ekenomi negara malaysia dimasa silam usahlah memperlekeh niat dan wawasan tok guru. kalaulah nanti rancangan ini berjaya dan dapat pula menjutawaan kan pengusahanya jangan terbeliak mata mungkin yang mengata tu tak ada tanah kot. teruskanlah apa yang anda usahakan dan biarkanlah kami dengan usaha kami . rakyat sabah menyokong penuh wawasan tok guru insyallah dan kempen 1 juta 1 ekar sedang berjalan dalam masa 7 tahun dari sekarang yang berkenaan akan lihat sendiri .

  61. 61

    merielasasi jutawan senyap kami di sabah sudah buka mata dengan wawasan tok guru . dan kami ingin berkongsi pengatahuan mengenai perusahawan dapu ini kami beharap sangat sangat dapat saudara dikelantan berikan maklumat terbaru mengenai dapu ini sila e.mail johnny_peilin@hotmail.com / ann.johnny999@gmail.com atau hubungi wakil kami mohd anuar abdullah , hp no. 0164405953. halaman blog di john.blogstarz.my wassalam…..

  62. 62

    isakel said,

    Depu hj wahab di kechau, Lipis, Pahang:
    Luas Tanam – 28 ekar
    Jumlah pokok – 15,000 pokok
    Usia pokok – 6 hingga 7 tahun
    Jepun/Korea/Cina tawar hendak beli -RM 60,000,000.00

    nota:hak mana yg susah nak percaya, cari dan dapatkan maklumat terkini dalam hidup anda…………..

  63. 63

    anak tabok said,

    salam. saya berminat sangat nak pergi tengok ladang depu hj wahab di kechau lipis tu. Boleh tolong beri nombor telefon atau alamatnya. saya baru tanam 400 pokok depu.

  64. 64

    palohotox said,

    Mane ManikUrai ni..

    Dah kalah PRU terus senyap.. Rupamya dia ni bukan tau sangat pasal Depu pun.. Dia ni Ejen UMNO Endangered species yg nk berkempen jer..

    Sorry ler Bro .. Rakyat kelate dh tak makan dah dgn awok punye kempen..

    Audiosss

  65. 65

    gorge said,

    kayu buruk ni memang banyak ilmu tapi dok beramal, jadi sebab tu lah dia ada banyak pokok depu tapi tak dok hasil, serupa dgn org berilmu sampai negeri arab nu ,kalu dok beramal dok gunanya,

  66. 66

    asik kita pikirkan dapu yang bernilai sampai terliur orang mendengarnya bagi yang dah tahu jangan pula sampai nak gila asik nak pikir pikir tapi tak nak usaha untuk menanam bagi yang tahu sikit asik nak ambil kesampatan nak tipu kalau benar nak usaha mari ikut hambo biar hambo tunjuk dapu yang paling banyak tumbuh dimana takut nak bagi tahu,,,,,,,,

  67. 67

    MAHFUZAH BINTI OMAR said,

    HIDUP PAS!!!!!!!!!!!! JAP LAGI ADA ORANG YANG NANGIS SEBAB MALU DENGAN PENGHINAAN TERHADAP TOK GURU…TAK PAYAH
    BUAT BLOG LA KALAU TAK BIJAK…

  68. 68

    HIDUP PAS… SEBAGAI PEMECAH KEKUATAN MELAYU ISLAM, SEBAGAI PENYEBAR FAHAMAN FANATIK. SEBAGAI SATU-SATUNYA PARTI ISLAM DIDUNIA YANG SANGGUP BERKAWAN DENGAN SYAITAN, SEBAGAI PARTI YANG MAHA RASUAH DENGAN MENYOGOK SEMUA PENYOKONG DENGAN SYURGA… hoi maffuzah mu orghre jelawat ko ?

  69. 69

    Anak Melayu said,

    Assalamualaikum dan Salam sejahtera.

    Dari awal komen saya baca, hinggalah ke komen yang terakhir. Sungguh menarik dan juga sungguh sedih saya rasa. Tak kiralah dari negeri mana asal saya sekalipun, yang pasti, saya juga Melayu dan saya juga beragama Islam macam meajoriti disini (harap-harap begitulah). Saya tidak mahu bercakap panjang lebar kerana saya sudah letih. Saya sudah tua. Tapi saya masih segar bila perjuangkan hak Melayu. Walaupun saya dengan Tok Guru berlainan fahaman Politik, tetapi kami sama agama. Kami sembah tuhan yang satu. Kami sentiasa percaya bahawa Rezeki, Ajal, Pertemuan dan Maut itu adalah ketentuan Allah dan ianya pasti akan tiba.

    Setelah tamat arena politik, kami kerap berjumpa walaupun tidak diketahui ramai dan tidak digembar-gemburkan. Saya juga manusia biasa yang tidak terlepas dari melakukan kesilapan dan saya juga sebagai manusia biasa yang memerlukan seorang Guru membimbing saya dan saya juga selalu berkongsi pandangan politik bila diperlukan oleh Tok Guru.

    “Chempaka” telah memetik satu isu iaitu Koridor Depu di Negeri Kelantan. Kita orang Melayu hanya nampak satu tujuan sahaja. Menghina, mengutuk, membela diri dalam kesempitan, menindas, mewujudkan pakatan walaupun tidak mengenali antara satu sama lain dan macam-macam lagi. Apa semua ni? Ini ke kemajuan? Ini ke pemodenan? Ini ke pengajian tinggi yang diberikan? Ini ke alaf baru? “Chempaka” tu siapa? apa bangsa dia? Tetapi, sekurang-kurangnya dia telah membuka mata sesetengah kita yang mulai sedar pasal isu bangsa.

    Orang-orang Melayu ni cepat melenting. Cepat naik marah. Tidak rasional dalam berfikiran dan bertindak. Ada juga beberapa komen yang rasional yang meminta satu kajian di buat. Satu pendekatan akademik dibuat, tapi tak dihiraukan. Semua lebih suka membuka pekong di dada dan tunjuk hebat. Memanglah orang lain tak nampak kita siapa, tapi, itulah sikap orang Melayu yang ingin saya ketengahkan dan sedarkan anak bangsa saya semua.

    Sudahlah tu. Kita sibuk berkelahi, bangsa lain tengah menyelidik sesuatu yang baru, tengah belajar memajukan diri. Kita ni bangsa Melayu yang ketinggalan. Depa tu buat-buat tak reti saja. Padahal mereka semua sudah bersedia. Kita banyak keistimewaan yang kerajaan beri, tapi, semua salah gunakan.

    Saya sedih sangat dengan bangsa Melayu yang macam ni. Sudahlah tu Tuan-Tuan semua. Lakukanlah perubahan kepada diri, agama dan bangsa. Ingatlah Surah Al-Asr. Janganlah kita buang masa. Saya masih bernyawa. Saya masih mampu memberi pandangan pada Pemimpin negara sekarang ni. Bagaimana kalau ajal saya sudah tiba. Siapa yang akan membimbing pemimpin Melayu.

    Mungkin ini pesanan saya kepada anda semua. Kongsikanlah input-inputnya. Saya tidak akan berada di sini lagi. Banyak persoalan lain yang saya perlu jawab dan selesaikan. Mungkin ada sebab kenapa kita bertemu disini.

    Akhir kata, saya dan isteri, Tun Dr. Siti Hasmah, serta keluarga, ingin memohon maaf andai kata ada terkasar bahasa dalam penulisan saya dan juga kami seisi keluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri.

    Assalamualaikum

    Tok Det

  70. 70

    abang UDA said,

    Salam kpd teman2.

    PELBAGAI PANDANGAN TENTANG DEPU/KARAS DAN RESIN GAHARU YG DI SEBUTKAN. ADA POSITIF DAN ADA NEGATIF. UNTUK MAKLUMAN – DALAM PASARAN ADA 2 JENIS PERANSANG UNTUK MENGHASILKAN RESIN.

    1) INOKULASI DARI FUNGUS+ BAHAN BAHAN ORGANIK.- SIFATNYA LIKAT DAN PEKAT.MERESAP KEDALAM ZYLEM /PHELOEM SEKITAR 5 HARI.
    – BERSIFAT CAIR- MERESAP DALAM TEMPOH 10 MINIT SAHAJA. .

    KESANNYA:

    1) INOKULASI – KESANNYA AGAK PERLAHAN BERBANDING INDUCER KIMIA PUKAL.BAGAIMANAPUN DARI UJIAN KEATAS POKOK GAHARU MATANG ( POKOK HUTAN LADANG YANG SAYA USAHAKAN. CONTOH PEMBENTUKAN TERAS INI SAYA KESAN DARI CONTOH DAHAN SEKAH AKIBAT SERANGAN ANGIN RIBUT). TERAS GRED C SUDAH MULAI TERBENTUK DIDAHAN LEVEL KEDUA SELEPAS 4 BULAN INOKULASI DILAKUKAN.

    2) INDUCER KIMIA ORGANIK PUKAL MENUNJUKKAN KESAN YANG SANGAT POSITIF WALAUPUN HANYA BAHARU SEBULAN PROSES INOKULASI. TAK PERLU TEBANG POKOK UNTUK MELIHAT KESANNYA JIKA BELUM MENCAPAI 2 TAHUN. ANDA BOLEH MEMBUAT TINGKAP KECIL PADA LUBANG INDUCER.

    KEBERKESANAN INOKULASI DAN INDUCER BERGANTUNG KEPADA BEBERAPA ASPEK SEPERTI :-

    1) KEKUATAN BAHAN INOKULASI – KEKUATAN FUNGUS INI HARUS MAMPU MENGATASI KEKUATAN PERTAHANAN POKOK.TETAPI JANGAN TERLALU KUAT SEHINGGA MENYEBABKAN KEMATIAN POKOK SECARA TOTAL. KADAR KEPEKATAN DAN KEKUATAN MIKROB SETAKAT INI KITA JALANKAN SECARA MANUAL SAJA KERANA TIADA MAKMAL YANG LENGKAP.

    2) BERGANTUNG KEPADA KEPAKARAN MELAKUKAN PENEBUKAN LUBANG SUPAYA TIDAK MEMBUNUH ZYLEM – BUKANKAH ZYLEM YANG MEMBAWA MAKANAN DARI AKAR KPD DAUN. PENEBUKAN LUBANG PERLU DILAKUKAN BERHATI HATI SUPAYA HANYA SUDUT TERTENTU DAN RUANG YANG BAKAL TERBENTUK TERAS SAHAJA YANG DI LUKAKAN TANPA MENGANGGU KESEHATAN POKOK. WALAUPUN BERHATI HATI – PENEBUKAN LUBANG SUDAH TENTU AKAN MENYEBABKAN POKOK MENJADI STRESS. KERANA ITULAH SELEPAS DRILL LUBANG KITA PERLU MEMBERIKAN BAJA. JENIS BAJA PERLU SESUAI KERANA KITA TAK PERLUKAN N.P.K DENGAN K YANG TINGGI – BOLEH JUGA TETAPI MEMBAZIR.

    2) DRILL LUBANG UNTUK INOKULASI PERLU MENGIKUT URAT KULIT DARI BAWAH KE ATAS. ANDA TENTU SEDIA MAKLUM BAHAWA URAT KULIT POKOK ADALAH HIGHWAY YANG MENGHANTAR MAKANAN POKOK YANG TELAH DI MASAK OLEH DAUN KE SELURUH BAHAGIAN POKOK. TUJUAN KAWALAN INI ADALAH UNTUK MEMPASTIKAN JUMLAH MINIMA HIGHWAY SAHAJA YANG TERPUTUS – TUJUANNYA UNTUK POKOK TERUS AKTIF MELAWAN KESAN INOKULAN / INDUSER YANG KITA SUNTIK.

    3) POKOK MALACENSIS – LIAR – BERUMUR LEBIH 10 TAHUN TAK SAMA DENGAN POKOK YANG DITANAM TERATUR SECARA LADANG. CIRI KEDUA DUANYA BERBEZA. KERANA ITU IANYA MEMERLUKAN LAYANAN INOKULASI YANG JUGA BERBEZA.DAN LAYANAN SELEPAS INOKULASI YANG BERBEZA.

    4) KAWALAN SAIZ MATA DRILL YANG KITA GUNAKAN JUGA PERLU SESUAI DENGAN UKURAN BATANG POKOK. BEGITU JUGA DENGAN JUMLAH LUBANG YANG KITA DRILL. JANGAN TERLALU GELOJOH MENEBUK TERLALU BANYAK LUBANG SEHINGGA POKOK JADI STRESS DAN MATI.

    5) JIKA ANDA MENGGUNAKAN INOKULASI – PASTIKAN INOKULASI BERADA PADA TAHAP YANG TEPAT – MAKSUDNYA INOKULASI ADALAH MIKROB. MIKROB HIDUP DAN MEMBIAK.UNTUK MEMBIAK MIKROB PERLUKAN MAKANAN. BERIKAN MAKANAN YANG CUKUP – MIKROB AKAN MEMBIAK DENGAN AKTIF. SELEPAS BEBERAPA WAKTU MIKROB AKAN MATI DAN MENJADI LEMAH. KALAU WAKTU ITU KITA GUNAKAN ( SELEPAS LAMA DI SIMPAN) MAKA KERJA KERJA INOKULASI AKAN GAGAL.

    KESIMPULAN:

    1. TANAMAN GAHARU MEMANG BOLEH MENGHASILKAN PENDAPATAN LUMAYAN ( MAAFKAN SAYA – IANYA BUKAN ANGAN ANGAN MAT JENIN ). TETAPI MESTI DILAKUKAN DENGAN ILMU. SUDAH SAMPAI MASANYA PETANI KITA BELAJAR MENGUASAI TEKNOLOGI PERTANIAN MODERN. ITU YANG DINAMAKAN SEBAGAI BIOTEKNOLOGI.

    2. GAHARU JUGA MEMERLUKAN MODAL YANG BESAR – UNTUK BELI BENIH YANG MOLEK – KOS PENJAGAAN DAN KOS INOKULASI. TETAPI SEMUA KOS INI BOLEH DI KURANGKAN JIKA PENANAM MENANAM DAN MENJAGA SENDIRI POKOK TANAMAN MEREKA BUKAN MENGUPAH ORANG LAIN. TENTANG INOKULAN – TEKNIK MENYEDIAKANNYA KITA BOLEH BELAJAR – BUAT SENDIRI DI RUMAH DAN BUAT KERJA KERJA DRILL SENDIRI – DGN CARA INI KOS AKAN DAPAT DI KURANGKAN.

    3.SYARIKAT DI ENGLAND DAH JUAL SAHAM PLANTATION GAHARU INI – DI TANAM DI SRILANGKA – MEREKA SANGAT YAKIN DENGAN PELABURAN MEREKA. ORANG MELAYU MALAYSIA MASIH BERTEKAK TUNJUK SIAPA LEBIH PANDAI DAN SIAPA LEBIH BODOH TAPI TAK BUAT APA PUN.

    4. BLOOMBERG MERAMALKAN TANAMAN GAHARU AKAN BANGKIT MENJADI TANAMAN MASA DEPAN DAN MENJADI KOMODITI YANG DI DAGANGKAN DALAM BENTUK ” PAPER MARKET” SAMA SEPERTI MEREKA MEMASARKAN MINYAK SAWIT – JAGUNG – KOPI DAN KACANG SOYA. ITU MAKNANYA MEREKA BOLEH MENJUAL DAN MEMBELI ” PAPER MARKET” UNTUK PELABURAN MEREKA ITU DALAM TEMPOH 6 TAHUN SEBELUM POKOK SEBENAR DI TEBANG.INI JUGA AKAN MELIBATKAN PROSES ” HEDGING” UNTUK KOMODITI INI DALAM “PASARAN HADAPAN”.

    5. BANYAK LAGI YANG INGIN SAYA BINCANGKAN DAN KONGSI DENGAN ANAK BANGSA SAYA – TETAPI CUKUPLAH SETAKAT INI DULU – SAYA TAK BERNIAT NAK MENGUBAH FIKIRAN NEGATIF MENJADI POSITIF ATAU SEBALIKNYA – ITU KAN HAK INDIVIDU.SAYA HANYA NAK MERANSANG MEREKA YANG POSITIF SUPAYA TERUSKAN USAHA ANDA DENGAN ” CARA” – ” TEKNIK” DAN ” ILMU” YANG BETUL/TEPAT.

    6) JABATAN HUTAN – MALAYSIAN TIMBER BOARD – FRIM – PENYELIDIK DI – UNIVERSITI – PULL YOUR RESOURCES AND KNOWLEDGE TOGETHER – NIATKANLAH UNTUK FARDHU KIFAYAH DAN MEMBANTU PETANI MISKIN LUAR BANDAR.

    7) JABATAN PERTANIAN / KEMENTERIAN PERTANIAN – FOKUS BARU INI MAKSIMAKAN DAN MANFAATKANLAH UNTUK PROGRAM MENOLONG PETANI MISKIN / PEMILIK TANAH KECIL YANG TAK EKONOMIKAL LUAR BANDAR TU.

    SALAM SEJAHTERA DAN TERUSKAN USAHA DENGAN YAKIN BERBEKALKAN ILMU.

  71. 71

    anuar said,

    SALAM… tulisan abg UDA menarik perhatian saya. Kalau boleh saya nak bertanya lebih lanjut lagi tentang penanaman depu. saya bercadang utk menanam depu. Masalahnya bagaimana nak mengenali benih yang ditawarkan kpd saya dan lain-lain persoalan. Hubungingi saya di anuarking@gmail.com. Wasssalam.

  72. 72

    adly said,

    sy pun nk detail psal depu ni abg uda…emel sy ye.
    adly_skater@yahoo.com

  73. 73

    zulkuantan said,

    Kalau ada siapa yang tahu boleh maklumkan kepada saya dimana boleh saya dapatkan benih pokok depu?? Orang Thailand 30 tahun yang lalu tanam pokok untuk buat kertas, sekarang mereka eksport kertas ke seluruh dunia termasuk Malaysia. Orang Indonesia tanam pokok jati dah berpuluh tahun, sekarang mereka eksport perabot jati ke seluroh dunia termasuk Malaysia. Kita orang Malaysia terutama orang Melayu ada tanam apa?? Semua harapkan orang Cina!!! Ini hasil ajaran UMNO lebih dari 50 tahun. CUKUP LAH KITA MELAYU JADI BODOH SOMBONG DIBAWAH PEMERINTAHAN UMNO!!!

  74. 74

    power said,

    Tak payah bertengkar tentang DEPU. Mari kita pakat cuba Power Oil BRUTAL agar menjadi suami yang betul-betul POWER. Bagi isteri masing-masing tersenyum puas tak terhingga. Saya dah cuba, memang sah Kopi Kelapa Dara dan Power Oil BRUTAL keluaran Bio-Asli memang betu-betul POWER. Mampu mengepam berjam lamanya tanpa inzal. Zakar jadi keras macam teras DEPU. Nak cuba beli sendiri dari Bio-Asli

    http://www.bio-asli.com/?id=power

    Daftar ahli percuma dan beli secara on-line. Tiada siapa yang tahu hatta isteri anda sendiri, yang dia akan tahu suaminya dah jadi BRUTAL mengepam tanpa henti!!!

  75. 75

    abang UDA said,

    SALAM,

    1. TENTANG BIOLOGY DEPU DAH BANYAK DI KATAKAN DALAM BANYAK FORUM. SPESIS DEPU ASLI MALAYSIA ADA 4 ATAU 5 SPESIS SAHAJA. YANG DOMINAN ADALAH AQILARIA MALACCENSIS.

    2. MENURUT KAJIAN PIHAK THAILAND DAN VIETNAM – DEPU MALACCENSIS NI LAMBAT MEMBESAR ( SAYA DAH TANAM SPESIS NI – MEMANG LAMBAT SIKIT BERBANDING SUB INTEGRA/CRESSNA – TAPI KALAU KITA GANDAKAN BAJANYA PERTUMBUHAN JADI SETARA.) TENTULAH KEMBOJA AKAN KATA BENIH ASLI MEREKA SUB INTEGRA LEBIH BAIK. SIAM PUN KATA CRESSNA LEBIH BAIK. SEBENARNYA KEDUA DUA SPESIS ITU ADALAH DARI FAMILY YANG SAMA/SERUPA – CUMA SIAM NAMAKAN CRESSNA SEMENTARA KEMBOJA KERANA SENTIMEN PATRIOTIK MEREKA TAK MAU GUNAKAN ISTILAH CRESSNA LALU GUNAKAN SUB INTEGRA. FRIM TOLONG SAHKAH ATAU BETULKAN STATEMENT SAYA NI.)

    3. MALACCENSIS MENURUT KAJIAN DI SIAM LAMBAT MEMBESAR DAN RESINNYA KURANG BERBANDING BENIH MEREKA CRESSNA. ORANG NAK JUAL BENIH TENTULAH KATA BENIH MEREKA YANG PALING BAIK. SAYA AGAK SKEPTIKAL DGN KENYATAAN ORG SIAM NI. BENAR KE MEREKA BUAT KAJIAN PASAL POKOK MALACCENSIS KITA TU? APA FAEDAHNYA PADA MEREKA BUAT KAJIAN POKOK ORANG? LOGIKNYA KAN LEBIH BAIK BUAT KAJIAN BENIH YANG DOMINAN DI NEGARA MEREKA SEKURANG KURANGNYA BEREBUT REBUT ORG MALAYSIA DAN INDON BELI CRESSNA MEREKA. — DR. ZUHAIDI DAN DR. HASHIM DI FRIM & PEGAWAI BAHAGIAN HUTAN LADANG DI JABATAN HUTAN – TAK KAN LAH ANDA TERGAMAK NAK BIARKAN STATEMENT MENGHINA SPESIS MALACCENSIS YANG DOMINAN DI MALAYSIA TU DI HINA ORANG LUAR??? TAK ADA TERDETIK KE DALAM HATI – KALAU PUN TAK ADA RASA PATRIOTIK – CUBALAH BUAT KAJIAN LANJUT DAN PERCEPATKAN KAJIAN DALAM NEGERI KITA NI ATAS NAMA AKADEMIK ANDA.

    3. KONONNYA KATA ORG SIAM, MINYAK RESIN MALACCENSIS KITA NI RENDAH SIKIT MUTUNYA BERBANDING MINYAK DAN TERAS MEREKA. – SAYA TAK SETUJU LANGSUNG STATEMENT ITU – TAPI TAK ADA PUN PARA AKADEMIK DARI MALAYSIA YANG BUAT KAJIAN MENYANGGAH STATEMENT MEREKA TU SECARA ILMIAH. KITA TAK BOLEH LAWAN MEREKA PAKAI HUJAH BODOH MACAM YANG ORG KITA DAH BUKTIKAN DALAM FORUM DI ATAS TADI TU. BUATLAH KAJIAN ILMIAH BANG. SEKURANG KURANGNYA AMBIL SAMPLE MINYAK DAN TERAS YANG DIANGGAP OLEH ARAB SEBAGAI YG TERBAIK ATAU ORG OMAN KATA ITU GRED AAA- ORANG TIMUR TENGAH NI PUN ADA BANYAK PUAK DAN BERLAINAN HIDUNG – YG ORG ARAB KATA GRED A, ORG OMAN KATA GRED C – YG ORANG OMAN KATA GRED A, ORG SYARIA KAT GRED C. – MACAM MANA KALAU FRIM BUAT KAJIAN ILMIAH – KELUAR SIKIT DARI KOTAK/TEMPURUNG KITA NI – PEGI BELI SAMPLE GRED AAA DI SEMUA NEGARA KEMUDIAN DAPATKAN UKURAN MARKER DAN KANDUNGAN PECAHAN MONOTERPENES YANG TERDAPAT DALAM MINYAK DAN TERAS TU. JADIKAN MARKER ITU SEBAGAI KAYU PENGUKUR YANG BOLEH DI GUNAPAKAI DI PERINGKAT INTERNATIONAL – KALAU NAK SMART LAGI CIPTA SEKALI ALAT MUDAH UNTUK BUAT READING MARKER TADI – BOLEH JUAL DALAM PASARAN KALAU KITA BUAT MASSPRO ALAT TU.

    SEKURANG KURANGNYA MALAYSIA MAMPU JUGAKLAH TUNJUK MUKA DI PERINGKAT ANTARABANGSA. MENATANG MAT SALLEH DARI USA SI DR. BLANCHATTE TU TAK KENAL PUN POKOK GAHARU – TAPI DIA BUAT KAJIAN KAT SIAM 5/6 TAHUN KEMUDIAN PATENKAN KAJIAN DIA DAN JUAL CAPSULE KONONNYA FUNGUS YANG DIA BUAT KAJIAN DAN BERJAYA DI SIAM – JUAL PULAK DGN HARGA MAHAL – DIA BUAT JUTA RINGGIT – KITA DI MALAYSIA DAN SIAM PUN IKUT SAMA BELI . – DAH RATUSAN TAHUN KITA DI PERBODOHKAN OLEH ORG PUTIH NI SAMPAI LA NI PUN KITA SUKACITA DI PERBODOHKAN JUGAK????????.

    SAYA DAPAT TAHU INOKULEN DR. BLANCHATTE TU TAK BERJAYA DI CUBA KE ATAS POKOK GAHARU DI LADANG FRIM . HANYA KELUARKAN 400 GRAM SEPOKOK – TAK SAMPAI PUN SEKILO TU- TAK PASTI BERAPA LUBAG DRILL DIBUAT.( FRIM TOLONG SAHKAN ATAU SANGGAH KENYATAAN SAYA NI) . TAPI ORANG RAMAI TERUS JUGA BELI FORMULA TERSEBUT DAN FRIM PULAK SENYAP SEPI MACAM HORMAT SANGAT DENGAN DR. BLANCHATTE TU. COME ON BRO – ANDA PUN ADA PHD JUGAK MACAM DIA. JANGALAH BIARKAN TERUS ORANG BODOH MACAM KAMI NI KENA TIPU . BUATLAH SESUATU –

    INI PANDANGAN SAYA: –

    A) INOKULEN DR. BLANCHATTE ( CT KIT ) TU MENGGUNAKAN FUSARIUM FUNGUS DARI RESIN POKOK GAHARU SIAM – TENTUNYA DARI SPESIS CRESSNA ATAU GYRINOPS ATAU YG LAIN- FUSARIUM ITU DI CUBA ATAS MALACCENSIS MALAYSIA – MUNGKIN IANYA TERLALU KUAT UNTUK POKOK KITA TERUTAMA YANG LEBIH 10 TAHUN. ATAU TERLALU LEMAH SEHINGGA TAK ADA KESAN PUN DARI TINDAK BALAS KIMIA POKOK.

    B) IKLIM SIAM PANAS KERING SEDANGKAN IKLIM SEMENANJUNG PANAS LEMBAB.- BELAH KEDAH PERLIS MUNGKIN HAMPIR SAMA DENGAN SIAM – BELAH TAIPING LEMBAB SELALU. YANG LAIN BERCELARU KERANA JUMLAH JATUHAN HUJAN TAK SAMA. MAKA KESAN PERTUMBUHAN DAN PEMBIAKAN FUSARIUM TU TENTULAH TAK SAMA.

    ( YANG HERANNYA MENGAPA BAHAGIAN KURANTIN JAB. PERTANIAN DI KLIA TAK SEKAT PULAK KEMASUKAN FUNGUS FUSARIUM DARI SIAM TU. TAK TAKUT KE FUNGUS TU MUTASI DAN JADI FUNGUS MEMBUNUH – BOLEH MATI INDUSTRI GETAH DAN SAWIT KITA TU. YG DI BAWA MASUK TU FUNGUS BANG!!! – MASIH INGAT LAGI KES KUMBANG WEVIL DARI NIGERIA YANG TERLEPAS DAN MEMBIAK DARI TEMPAT KAJIANNYA DI MARDI DLM TAHUN 70AN DULU DAN KESANNYA PADA INDUSTRI SAWIT KITA – BAIKNYA WEVIL TU ADA KESAN POSITIF WALAUPUN KESAN NEGATIFNYA MERUGIKAN BANYAK KILANG MEMPROSES SAWIT DI PERINGKAT AWAL.)

    C) CT KIT DR. BLANCHATTE TU DI UJI UTK POKOK BERUMUR 5/6 TAHUN. KESANNYA TENTU BERBEZA UNTUK POKOK LIAR KITA YG TUMBUH DLM KEBUN GETAH DAN BERUSIA LEBIH 10 TAHUN. – FRIM KENALAH BUAT KAJIAN KHAS UNTUK MALACCENSIS BERUMUR LEBIH 10 TH – CARI FORMULA /INOKULEN KITA SENDIRI. FUNGUS DALAM TERAS GAHARU BANYAK JENISNYA.- KALAU KAJIAN INI BERJAYA RAMAI ORANG KAMPUNG BOLEH DI AJAR CARA NAK BUAT INOKULEN ITU SENDIRI DAN MEMBERIKAN HARGA SETIMPAL DARI POKOK YANG LIAR TUMBUH DALAM KEBUN MEREKA TU.KAN KE ITU CARA NAK TOLONG ORANG KAMPUNG????

    D) TEKNIK MENGINOKULASI TU PUN KENALAH DI AJAR JUGAK. ADA ORANG KAMPUNG YG POKOKNYA DI INOKULEN OLEH ORANG TERTENTU LALU MATI BERATUS RATUS BATANG. ( DI KUALA PILAH – JUASSIH ) INI KERJA PAKAI HENTAM SAJA TANPA TAHU BIOLOGY POKOK. NAK DRILL TU TANG MANA??? TANG ZYLEM KE ATAU CAMBIUM??? GAHARU/RESIN TU TUMBUH DENGAN PASTI TANG MANA??? ZYLEM KE CAMBIUM?? FRIM/ UPM/ JAB.HUTAN TOLONG MAINKAN PERANAN MEMBANTU – ANDA ADA BAJET, BUAT KAJIANLAH!!!!!KESIANLAH KAMI ORANG ORANG YG BODOH DAN TERUS TERUSAN DI TIPU NI.KAMI TAK ADA MAKMAL NAK BUAT KAJIAN BANG – DI INDONESIA BALITRO MEREKA BUAT KAJIAN CARA BUAT KOMPOS MENGGUNAKAN ACTIVATOR – CUMA AMBIL MASA 2 MINGGU SAJA. UPM DULU AJAR BUAT KOMPOS AMBIL MASA 2-3 BULAN.BALITRO AJAR ORG KAMPUNG MEREKA DAN WAK WAK JAWA TU BUAT ACTIVATOR SENDIRI DI BELAKANG RUMAH.DAN MEREKA BERJAYA MENINGKATKAN HASIL PERTANIAN DENGAN BAJA KOMPOS BUATAN SENDIRI YANG CEPAT, MURAH DAN EFISYEN.

    E) INOKULEN TU ORANG KAMPUNG BOLEH BUAT SENDIRI YANG PENTING FRIM KENALAH BERIKAN MEREKA FUNGUS YANG DAH STERILE DARI MAKMAL. NAK BIAK KAN FUNGUS TU ORG KAMPUNG BOLEH BUAT SENDIRI DI BELAKANG DAPUR – BOLEH PAKAI GULA TEBU, GULA MELAKA ATAU GULA ENAU SEBAGAI MOLASSES. KAN KE ITU DAPAT MENOLONG DARI KITA TERUS MENGIMPORT CT KIT DARI SIAM YG MAHAL TU???

    F) KALAU SI BLANCHATTE TU PATENKAN FORMULA DAN MODULE MEREKA, FRIM KENALAH JADI CHAMPION BUAT KAJIAN DENGAN FUNGUS MALAYSIA – ORANG SABAH DAN SARAWAK DENGARNYA SIBUK JUGA NAK TANAM GAHARU – BAGUSLAH TU – SEKURANG KURANGNYA MEREKA TAK SKEPTIKAL MACAM SESETENGAH ORG KITA – (YG HERANNYA ORG KITA NI SKEPTIKAL TAK KENA TEMPAT PUN. YANG MEREKA TAK PATUT PERCAYA MEREKA PERCAYA YG DAH JELAS BERJAYA MEREKA MATI MATIAN MENENTANG DENGAN HUJAH BODOH.)TAPI IKLIM SABAH DAN SARAWAK TU LAIN SIKIT DARI SEMENANJUNG NI BANG!!JADI JANGAN IKUT IKUT BUTA NANTI JATUH TERLUKA.

    KESIMPULAN SAYA :-

    FRIM / UPM / JAB HUTAN / MALAYSIAN TIMBER BOARD / JABATAN PERTANIAN TOLONGLAH BUAT SESUATU FORUM ATAU SEMINAR UNTUK DENGAR KEPERLUAN PETANI ALAF BARU KITA NI. INGATLAH BAHAWA GAHARU ADALAH TANAMAN DENGAN TEKNOLOGY BIOTEK JADI PARA PETANI KENALAH TAMBAH ILMU.JANGAN PAKAI IKUT SAHAJA – WALAU APA PUN STATEMENT SAYA NI SAYA MASIH BERANGGAPAN TANAMAN GAHARU ADALAH SANGAT MENGUNTUNGKAN KERANA ITULAH KITA SANGAT SANGAT PERLUKAN KHIDMAT BANTUAN DARI SEMUA JABATAN YG DAH SAYA SEBUTKAN. SAYA MAKLUM MEREKA ADA LAKUKAN SESUATU – TAPI ITU DILAKUKAN SAMAADA SECARA BERASINGAN DAN TERPISAH PISAH DAN BERGERAK AGAK PERLAHAN. MENGAPA TIDAK JABATAN PERTANIAN JADI ORG TENGAH DAN PANGGIL WAKIL WAKIL SEMUA JABATAN – SATUKAN SEMUA RESOURCES YG KITA ADA . KITA BERKEJAR DENGAN MASA SEKARANG.

    ( UNTUK MAKLUMAN – SAYA DAH MENANAM LEBIH 10 EKAR POKOK GAHARU PELBAGAI SPESIS DAN SAYA MEMBUAT KAJIAN SENDIRI DENGAN SERBA KEKURANGAN YANG SAYA ADA UNTUK HASILKAN INOKULEN DAN INDUSER SENDIRI. SAYA JUGA MEMILIKKI NURSERY SENDIRI – MENGIMPORT BENIH MELALUI KLIA SECARA LEGAL DENGAN SIJIL SAH DARI BAHAGIAN KURANTIN KLIA.SAYA TAK MAU DI ANGGAP PANDAI BERCAKAP DAN KOMPLEN TAPI TAK BUAT APA PUN – BAGAIMANAPUN SAYA MERAYU FRIM/UPM/MTIB DAN JAB HUTAN – JANGAN ANGGAP TEGURAN SAYA DLM RUANGAN INI SEBAGAI MENGHENTAM. ANGGAPLAH INI LUAHAN HATI DAH HARAPAN ORANG KAMPUNG YANG BODOH MACAM SAYA NI. ) WASSALAM – JUMPA LAGI.

  76. 76

    hambaMU said,

    kenapa manusia hanya tahu mengkritik idea org len???? kenapa tidak mahu memikirkan idea yg bagus??? mengkritik idea orang lain atau memikir yang mana lebih bagus kn lebih bagus pikir lah sendiri

  77. 78

    beng ong said,

    Dok balah dak pasal…..Melayu pas vs Melayu Umno .. teranung ada coridor depu di Marang berekar2 relak je…sama melayu dok balah org siam gak hak untung.otok nipis….tanam gak dulu depu…. dak leh jual kita wat kayu api….pada lak naik hutan wat sarang babi dengan rimau.

  78. 79

    ABANG UDA said,

    SALAM,
    Biasalah Org Melayu memang susah nak terima sesuatu idea baru tetapi dalam bab hiburan, org melayulah yg paling cepat menyerap macam macam idea baru.Apa pun tanaman Gaharu bukan Projek Abu nawas – saya bukan Org Pas atau UMNO – saya tak berminat dengan politik dan tak mahu nak komen tentang projek Depu di Kelantan sana tu – memang Projek depu ni baru sangat di Malaysia jadi macam mana nak tau hasilnya kan?

    Bagaimanapun secara persendirian saya telah pun melakukan beberapa Ujian keatas pokok pokok Aqillria Malaccensis menggunakan pelbagai jenis INOKULASI, Syrum dan bahan bahan Organik .Setakat ini baru mencapai setahun setengah selepas inokulan.

    Apa yg saya nak kongsi bersama Tuan tuan semua adalah di rumah saya sekarang sudah ada 5 batang teras gaharu sepanjang antara 5 hingga 6 kaki hasil dari proses inokulasi keatas pokok malaccensis ( malangnya pokok tersebut tumbang di makan anai anai pangkalnya dan kena hentaman ribut.) waktu itu baru sahaja 5 bulan selesai di Inducer. Walaupun baru 5 bulan saya dapati teras padu telah terbentuk di bahagian Cambium setebal antara 5 hingga 10 milimiter dan sepanjang antara 15 hingga 20 kaki untuk setiap pokok yg tumbang tu.

    Saya sangat yakin pokok saya yg lain lebih kurang hampir 100 batang yg lain sebesar pemeluk dan lebih itu akan terbentuk teras dengan baik.Ada rombongan dari tahailand yg datang melawat pokok pokok saya dan melihat kualiti teras ( hasil dari 5 bulan inokulan itu) – dan mereka agak terkejut dengan hasilnya kerana ianya menyamai kualiti teras yg di inokulan selama 2 tahun keatas pokok cressna di thailand.

    saya percaya bahawa DENGAN TEKNIK INOKULASI YG BETUL, CATUAN BAHAN INOKULAN YG TEPAT, TEKNIK DRILLING YANG BETUL,UKURAN MATA DRILL YG BETUL SESUAI DENGAN DIAMETER POKOK, PELEPASAN BAHAN INOKULAN SECARA TEPAT KE DALAM LUBANG DRILL,DAN BEBERAPA ANGKUBAH LAIN YG DI KAWAL, – InsyaAllah kita akan mampu menghasilkan kualiti gaharu plantation yg bermutu sedikit hari lagi.

    Elakkan bermimpi dan berangan angan dengan melakukan UJIAN dan RND sendiri – saya yakin lambat laun kita akan dapat hasilnya. Alhamdullilah saya merasa sudahpun mencapai 85% kejayaan dalam menilai / mencari jenis inokulasi yang sesuai.

    Tanamlah pokok gaharu kalau ada tanah kosong tetapi carilah BENIH POKOK YANG PENJUALNYA DAPAT MEMBERIKAN SALINAN PERMIT IMPORT YANG SAH. KALAU BELI POKOK SELUDUP MEMANG HARGANYA MURAH TETAPI INGATLAH KESANNYA DARI SUDUT UNDANG UNDANG PENGIMPORTAN POKOK TUMBUHAN DARI LUAR NEGARA.

    WASSALAM.
    e- MAIL SAYA – Ismail54@Ymail.com

    • 80

      Normi said,

      Assalamualaikum abg uda,

      Alhamdulillah, saya dah beli tanah yang sesuai seluas 2.6ekar untuk tanam depu/gaharu ni dan Insyaallah, akan mula tanam khamis (22/7/2010). Setelah dibersihkan tanah tersebut, terdapat 2 pokok gaharu sedia ada bersaiz 80cm & 60cm dan 4 pokok kecil species malacencis. Saya bercadang untuk inokulan pokok yang bersaiz 80cm supaya dapat hasil gaharu dalam masa 24 bulan . TQ

      • 81

        abang uda said,

        Salam – Normi,

        A) tahniah dengan semangat nak menanm deou tu. Cuma pesan saya belilah benih pokok dari penjual yang boleh berikan 1) Sijil import benih yang sah 2) Ada sijil Fitofertigasi yang sah. kalau tidak nanti kalau jabatan Pertanian enforce AKTA 686 pokok yg tak ada sijik tersebut akan di SITA dan di Kenakan DENDA pulak.

        B) Untuk pokok yg dah sedia ada atas tanah tu, boleh inokulan dah tu. Cuma saya nasihatkan beli/panggil orang yang boleh TUNJUKKAN CONTOH KEJAYAAN INOKULAN MEREKA- Gambar/lokasii dimana/ kalau ada contoh Teras yang dah terbentuk lagi baik.

        C) Hubungi E-mail saya untuk keterangan lanjut.
        Selamat berjaya.
        Wassalam

  79. 82

    Zul Hasni said,

    Salam..
    Saya memang minat pokok depu ni..
    dah tanam 400 pokok..dalam proses nak tanam 4 ekar..dah siap cuci dan mula tanam 26/10/10 yang lalu..bulan 12 ni habis kot.pokok hutan asaya ada 100 batang lebih tengah tunggu utk di inokulasi..kosnya menjangkau RM10,000.kepada tuan2 yang berminat nk cuba inokulan pada pokok saya dialu2kan.Saya nak banyak jenis variasi..

  80. 83

    Abang Uda said,

    Zul Hasni, Sila rujuk web kami – Redclawnherbs@gmail.com. kami sudah melakukan INDUCER- dan terbukti berjaya. kami juga melakukan INOKULAN tetapi hasilnya agak lambat sedikit dari Inducer tadi.

  81. 84

    kawe nk try jugok said,

    KAYU BURUK….minat email kito deh…hanafi_muhamad@hotmail.com..nk thu kwsn 2 mno…

  82. 85

    I really was basically seeking for techniques for my personal web site and uncovered ur blog post, “KORIDOR DEPU –
    PROJEK ABU NAWAS HARUK PIKUK”, do you mind if I make use of several of ur concepts?
    I am grateful ,Katherina

  83. 86

    Instead of eating the foods you eat without
    consuming chicken pox treatment cdc too much calories.
    The frustrating problem for interrogators was the way I talk, walk, eat, sit down, do homework, go to the table.
    I am very direct and whatever I feel I should do as a reporter was to clean my folder which, it seems,
    our manhood is tied directly to how chicken pox treatment cdc well
    they know their companion. Deputy chairman of the Department of Energy to head
    its Office of Intelligence.


Comment RSS · TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: